Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Khamis, 15 April 2010

Bagaimanakah Ilmu Yang Bermanfaat Itu?



Al-Imam Ibnu 'Athoillah Sakandari menyebut dalam kitab Al-Hikamnya:


"Ilmu yang paling baik adalah yang disertai khasysyah(rasa takut kepada Allah yang disertai mengagungkan Allah)"

"Untuk mengetahui ilmumu bermanfaat atau tidak, cukuplah kau lihat bekasnya. Jika dengan itu kau semakin takut kepada Allah dan semakin baik ibadahmu kepada-NYA, maka itulah tanda ilmumu benar-benar bermanfaat. Jika sebaliknya, maka berhati-hatilah saudaraku"



Doa kita bersama:

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Ya Allah ajarkan kepada kami 'ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada 'ilmu yang Kau ajarkan.

Ya ALLAH, jadikanlah kami, ibu bapa dan keluarga kami serta umat Nabi Muhammad s.a.w. yang lain hamba-Mu yang istiqamah dan ikhlas mentaati-Mu. Jadikanlah akhir hayat kami dalam husnul khotimah dan melafazkan kalimah tauhid.

2 ulasan:

  1. syeikhuna imam ghazali menyebut dlm kitab bidayatul hidayah terdapat 6 ciri ilmu bermanfaat.1)ilmu itu menambahkan takut akan dirimu kpd ALLAH 2)ilmu itu menambah penglihatanmu akan keaiban dirimu 3)ilmu itu menambah makrifatmu dlm beribadah(kata guru kami,keseronokan dlm beribadah) 4)ilmu itu menambahkan kecintaanmu terhadap akhirat dan mengurangkan kecintaan kpd dunia.5)ilmu itu membukakan pintu hatimu utk mengenali bermacam-macam penyakit amalmu sehingga engkau dpt menjauhinya.6)ilmu itu menambahkn penglihatanmu terhadap tipu helah syaitan dan penipuannya sehingga engkau arif dengan kehalusan tipu helahnya ketika dia menyesatkan ulama' su'

    BalasPadam
  2. Aamiin. Jazakumullah khairal jazak ustazah atas ilmu tersebut.

    Ya Allah kekalkanlah kami dalam mengamalkan ilmu yang berikan kami manfaat.

    BalasPadam

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...