Ulama Benteng

Ulama Benteng

Ahad, 4 April 2010

Kembara Geologi di Benua Australia


Assalamu'alaikum buat semua sahabat-rakan pengunjung blog ini,

Insya Allah saya akan menyertai satu kembara geologi di benua Austalia ini bermula pada esok hari (Isnin 5 April 2010) sehingga Ahad depan selama seminggu. Tempat tersebut adalah terletak di Quorn, South Australia sejauh lebih kurang 300 km / 4 jam perjalanan menggunakan bas dari Adelaide.

Ini adalah antara "nature"/ "pattern" dalam jurusan geologi. Pada kali ini, kami bakal dilatih untuk menjadi ahli geologi, masuk ke dalam kawasan dan membuat pemetaan bagi jenis batuan, log stratigrafi, struktur geologi seperti "dip angle", "dip direction", "cleavage" dan sebagainya.

Dimaklumkan jadual harian memang padat, bermula 8 pagi hingga 5 petang kami akan berada di lokasi pemetaan.

Alhamdulillah bersama saya akan ada satu kumpulan ahli geologi Arab Saudi (dari Jeddah) dan kesemuanya Muslim. Mereka berada di sini selama satu semester bagi tujuan kursus dan latihan.

Mudah-mudahan pengembaraan ini selamat, memberikan ilmu dan kefahaman yang berguna kepada saya. Apa yang lebih penting, moga ma'rifatullah bertambah kukuh apabila melihat, berjalan, mengkaji dan mentafsir alam yang terbentang luas ini. Allahu Allah, Kaulah Maha Pencipta alam ini dengan segala rahsia yang terkandung padanya.


Benarlah apa yang disebut oleh Imam Ibnu 'Athoillah Sakandari dalam Al-Hikam, bahawa ilmu yang bermanfaat itu adalah ilmu yang dapat memberikan perasaan takut kepada Allah.

Juga terima kasih kepada guru saya yang mendalami bidang Al-Quran yang memberikan motivasi agar berjuang dalam bidang geologi ini kerana pada hakikatnya segala ilmu di dunia ini adalah ilmu milik Allah s.w.t.

*Insya Allah saya berhasrat untuk berkongsi pengalaman sepanjang pengembaraan ini setelah tamat kelak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...