Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Khamis, 25 Februari 2010

Jumpa Lagi Wahai Adik-adikku!


Allahu Allah, memang indah ukhuwwah yang dijalinkan kerana-Nya. Terasa kekosongan jiwa ini terisi dengan kekenyangan. Maha Suci Allah dan segala puji bagi-Nya kerana mengurniakan ni'mat ini, mempertemukan hati kita dengan hati-hati lain yang turut ikhlas kepada Allah s.w.t. Insya Allah, insan yang saling berkasihan dengan insan lain kerana Allah s.w.t. serta bertemu dan berpisah demi-Nya, akan mendapat naungan Allah pada hari tidak lagi naungan selain naungan-Nya. Ya Allah, jadikanlah kami daripada golongan tersebut.



Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Ya Allah ajarkan kepada kami 'ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada 'ilmu yang Kau ajarkan.


Perjalanan tarbiyyah saya mungkin tidak selurus sahabat-sahabiah yang sejak awal lagi berada di Taska Islam, kemudian ke sekolah rendah dan menengah agama, lebih-lebih lagi nama-nama yang masyhur seperti KISAS, SMAPL, SMAPK, MATRI, Maktab Mahmud dan lain-lain lagi. Saya juga tidak melalui jalan tarbiyyah tersebut di mana-mana institusi yang pengajian terasnya dalam bidang keagamaan seperti sekolah pondok, maahad tahfiz, Darul Quran, UIAM, Al-Azhar dan yang lain-lain.

Namun, syukur tetap menjadi kewajipan kita sebagai hamba-Nya. Puncak kesyukuran seorang hamba pula adalah mentaati perintah Allah dan meninggalkan segala larangan-Nya. Bukanlah syukur itu menjadi cukup tertunai dengan sekadar menyebut alhamdulillah, namun hati sentiasa lalai, manakala anggota badan melakukan kema'siatan.

Kadang-kadang, kalau kita cuba menginsafi keagungan dan kebijaksanaan Allah s.w.t. maka kita akan merasa bertambah malu kepada-Nya. Segala aturan-Nya kepada kita yang beriman pasti adalah yang terbaik! Mustahil Allah menetapkan sesuatu yang sia-sia. Maka, teruskan kesungguhan kita dalam berjalan untuk membaiki diri dan menghadap Tuhan kita.

Alhamdulillah, saya sekadar ingin menzahirkan rasa senang hati saya serta kesyukuran atas limpahan kurnia Allah yang semakin mengizinkan saya merasai kemanisan ukhuwwah Islamiyyah / suhbab solehah demi keredhaan-Nya.

Moga kita dapat memantapkan ukhuwwah yang solehah dengan semua saudara seIslam kita hingga "Bila bertemu tak jemu, bila berpisah rasa gelisah."



Bersama adik-adik bekas pimpinan badan da'wah dan juga ketua pengawas SBPI Gombak pada bulan 11 tahun 2009. Berat hati juga untuk berpisah dengan antum, terasa ingin saja kita selalu bersua. Kemesraan yang dipamerkan, berkat kebersihan hati antum sukar untuk dilupakan begitu sahaja. Selamat berjuang wahai adinda-adindaku, moga Allah mengizinkan keredhaan-Nya menjadi habuan kita pada setiap detik kita di dunia dan di akhirat nanti.


Jangan diucap selamat tinggal atau selamat berpisah, tapi ucapkanlah sehingga bertemu lagi. Jika tidak bertemu lagi di dunia ini, insya Allah kita bertemu di syurga-Nya nanti.



Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami. Tetapkan kami ikhlas dalam mentaati-Mu.Selamat dan sejahterakanlah perjalanan kami menuju-Mu. Matikanlah kami dalam menyebut kalimah tauhid.

3 ulasan:

  1. salam..
    tengok gambar akhi dan junior2 kat atas tuh..
    tiba2 rase rindu dengan sekolah tercinta....integomb...
    bilalah lagi nak menziarahi warga di sana~

    BalasPadam
  2. Salam, insya Allah. Ada peluang boleh ke sana. =)

    BalasPadam
  3. salam..

    ana sebenarnya ialah hafizi..ana share blog dengan akh amiruddin..senior integomb..
    semoga ukhawah kita berkekalan..
    ukhwah fillah abadan abada

    BalasPadam

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...