Ulama Benteng

Ulama Benteng

Selasa, 16 Februari 2010

Kebijaksanaan 'Ulama Mengatur Masa


Bagi para 'ulama, masa adalah terlalu berharga. Ada diceritakan bahawa ada 'alim yang mengupah budak lelaki untuk membacakan kitab kepada beliau semasa mandi. Masa yang berlalu pula tidak akan dapat kita capai kembali. Ayuh, ayuh kita jadikan setiap detik kehidupan kita sebagai 'ibadah kepada Allah s.w.t. bagi mengelakkan penyesalan yang terlalu dahsyat semasa pengadilan Mahkamah Qadhi Rabbun Jalil nanti.


Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Ya Allah ajarkan kepada kami 'ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada 'ilmu yang Kau ajarkan.


KEBIJAKSANAAN ‘ULAMA MENGATUR MASA

Waktu adalah amat berharga pada mata para ‘ulama. Tidak hanya menggunakannya, akan tetapi mengaturnya sehingga pemanfaatan waktu boleh lebih efektif dan efisien.

Ibnu al-Jauzi dalam Shaid al-Kathir menjelaskan, “Termasuk keharusan dalam mencari ilmu adalah mengutamakan hal-hal yang penting. Contohnya seseorang yang menghafal hadits.

“Barangsiapa hendak melakukan solat Jumaat makanya hendaknya dia mandi.” Sebanyak 20 periwayatan.

Pada hal hadits sudah sahih dengan satu periwayatan. Dengan begitu menurut al-Jauzi seseorang itu telah menyibukkan dirinya hanya dengan adab mandi! “Padahal umur manusia pendek,” katanya.

Al-Jauzi menyebutkan bahawa mengulang hafalan ialah satu keharusan bagi seorang pencari ilmu. Tetapi menelaah dan mencatat juga hal yang penting. Maka perlu ada pembahagian waktu iaitu menghafal pada waktu siang dan malam, sisanya untuk menelaah, mencatat dan istirahat.

Khatib al-Baghdadi dalam al-Faqih wa al-Mutafaqih mengatakan, "(Waktu) sahur, tengah hari dan malam ialah waktu yang paling baik untuk menghafal. Menghafal pada waktu malam lebih baik daripada waktu siang. Dan menghafal ketika lapar lebih baik daripada perut dalam keadaan kenyang."

Adapun tempat yang paling untuk menghafal ialah ghuraf (sebuah ruangan yang berada di tempat yang lebih tinggi) serta tempat-tempat yang jauh daripada permainan. Dan tidak baik menghafal di kebun, tepi sungai, jalan mahupun tempat-tempat yang ramai, kerana boleh mengganggu tumpuan.

Bagi kita selaku umat Baginda s.a.w. tercinta, adalah amat praktikal dan berguna untuk menelusuri dan mengikuti jalan yang dilalui oleh para 'ulama solihin kerana mereka adalah pewaris para Nabi, meneruskan misi risalah tauhid. Moga-moga dengan keberkatan menjaga adab dan akhlak sebagaimana yang diajarkan oleh Baginda Muhammad s.a.w., hidup kita akan menjadi sentiasa terisi dengan kebajikan, terhindar daripada segala keburukan dan perkara yang sia-sia.



* Tulisan ini ada merujuk www.hidayatullah.com


Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami. Tetapkan kami ikhlas dalam mentaati-Mu.Selamat dan sejahterakanlah perjalanan kami menuju-Mu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...