Ulama Benteng

Ulama Benteng

Jumaat, 24 Mei 2013

Melihat Perkahwinan Dengan Lebih Matang dan Berwawasan Akhirat

Suatu ketika dulu, saya agak pesimis dengan perkongsian yang begitu 'membanjir' dalam bab perkahwinan.

Tapi seiring pertambahan umur yang in syaa Allah juga dengan kematangan, maka hal demikian yang berhubung perkahwinan juga boleh dan wajar dilihat dalam kaca mata yang lebih matang dan berwawasan akhirat. 

Bahkan saya melihat perbincangan dan kesedaran yang cuba dipupuk seputar hal ini adalah amat membantu, terutama dalam memberikan perlindungan kepada para muslimaat kita, juga secara umumnya kepada semua untuk menjaga kehormatan diri.

Memang perbincangan dan persiapan ke arah, dan selepas perkahwinan adalah sesuatu yang penting. Ya lah, perkongsian hidup yang akan dibina bukanlah sehari dua, sebulan dua, setahun dua, tetapi in syaa Allah jauh lebih lama, dan jika diizinkan Allah sehingga ke syurga. Maka keputusan dalam bab ini wajar diberikan keutamaan dan perhatian.

Bakal pasangan adalah bakal sahabat paling hampir, bakal guru juga, bakal pemberi peringatan juga, serta banyak peranannya yang mulia yang lain.

Ciri-ciri bakal pasangan juga banyak mempengaruhi keadaan seseorang selepas perkahwinan, subhanallah syukur alhamdulillah jika menjadi lebih positif, produktif, taat akan Allah, dan nauzubillah jika sebaliknya berlaku. Sering kali juga diajukan pertanyaan kepada Prof Muhaya dalam IKIM fm dalam bab ini. Saya terpanggil-panggil dengan respon yang selalu diutarakan beliau: adakah pasangan itu menjaga solat? Jika solat terjaga maka in syaa Allah banyak urusan lain juga akan terjaga.

Pastinya secara realiti, kita tidak mengatakan dan menjangkakan segala-galanya yang indah dalam perkahwinan, tetapi apa yang cuba kita ketengahkan dalam minda kita betapa perlunya direbut 1001 peluang kebajikan ketaatan yang istimewa kepada orang-orang yang berkahwin (mutazawwijiin).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...