Ulama Benteng

Ulama Benteng

Jumaat, 24 Mei 2013

Memikirkan Bagaimanakah Keadaan Kita Mati Nanti

Mencari kesudahan hidup yang baik

Nak tentukan pemenang perlumbaan maka kita akan lihat di garisan penamatnya. Boleh jadi ada pelumba yang awalnya sungguh pantas namun akhir-akhirnya dia pancit. Dan boleh jadi ada juga pelumba yang pada awalnya biasa-biasanya tapi bila dah masuk pusing terakhir dia buat pecutan lalu dia menempati tempat terawal di garisan penamat.

Begitulah analogi mudah untuk kita fahami perjuangan hidup ini. Jangan terlalu mudah menghukum dan melabel pada peringkat-peringkat awal ini. Hadirkanlah rasa gerun akan 'garisan penamat' kita nanti macam mana. Tiada siapa pun yang boleh jamin keadaannya.

Boleh jadi ada yang awal usia banyak kebajikan dilakukan, tetapi pada pengakhiran usia ada fitnah besar berlaku. (Kita mohon Allah pelihara kita daripada keadaan buruk sedemikian pada akhir usia)

Boleh jadi juga ada orang yang awal usia banyak kelalaian dan kesalahannya, namun pada akhir-akhir usianya dia benar-benar bertaubat dengan taubat yang tulen, beramal soleh, bahkan dengan rahmat Allah, kesalahannya yang silam ditukarkan menjadi kebajikan, juga dia bertemu Allah dalam keadaan yang baik.

Ada sebahagian daripada ulama yang mendidik dan memujuk kita, yang mana dikatakan jika kita yakin dan bersangka baik kepada Allah memohon agar dikurniakan kesudahan hidup yang baik, in syaa Allah kita akan dapat. Tapi awas, jangan kita bermudah-mudah dan bermanja-manja, melonggarkan tali syariat sehingga tersungkur dan tergelincir.

Laksanakanlah usaha kita, banyakkan doa dan tawakkal, pandang semua perintah Allah dan kebajikan sebagai keutamaan yang kita tamak untuk laksanakan, dan pandanglah segala perkara yang diharamkan Allah dan perkara sia-sia sebagai sesuatu yang kita hadir rasa benci dan tidak mahu lakukan walau sedikit. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...