Ulama Benteng

Ulama Benteng

Khamis, 9 Mei 2013

Usaha Ke Arah Perkahwinan - Perkongsian Pandangan

Usaha ke arah menghidupkan sunnah Baginda Nabi sollaAllahu alaihi wa sallam - Baitul Muslim

Ada dalam kalangan saudara kita mengadu perihal agak sukar untuk mencari dan bertemu dengan calon yang ada ciri diidamkan.

Saya walaupun bukanlah dalam kalangan mutazawwijin cuba membantu dan memberikan buah pandangan kepada beliau:

- (Sememangnya kita menjadikan faktor agama sebagai aspek terutama dan pertama), maka selepas itu susunlah prioriti ciri-ciri pada calon yang dicari. Maka keutamaan kita dalam ikhtiar pencarian merujuk kepada urutan prioriti ciri yang sudah diletakkan, jika tidak dapat yang bawah-bawah itu pun tak pa lah.

- Tidak mudah (dan tidak realistik) untuk mendapat calon dengan 100% ciri yang diidamkan.

- Lumrah dan hakikat kehidupan --- inilah medan ujian, tidak semua yang kita inginkan akan kita dapat dengan segera dan mudah, lebih-lebih lagi jika cita-cita untuk besar, maka lebih iltizam, kesabaran, pengorbanan, kesungguhan yang diperlukan. Maka, perlu ada dalam persediaan minda bahawa usaha-ikhtiar ke arah perkahwinan ini boleh jadi mudah dan cepat, boleh jadi mencabar dan memakan masa. Kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan, kedua-duanya jika disantuni dengan adab sebagai hamba-Nya, kita akan tenang dalam menitinya dan meraih pengumpulan pahala.

- Cuba mohon saluran ikhtiar lebih daripada satu saluran, kerana boleh jadi satu-satu saluran saja ada kekangan tertentu, maka lebih daripada satu saluran itu lebih membawa kebarangkalian berjaya yang lebih tinggi.

- Jangan terlalu cerewet, kerana hal sedemikian akan lebih membawa kesan negatif.

- Jangan cepat berputus asa, seperti 'takpa lah, tak kahwin pun takpa' tanpa kita melaksanakan tuntutan untuk berusaha yang terbaik, kerana kita boleh terlepas banyak kebaikan dan pahala daripada ibadah pernikahan.

- Perlu kita ingat, antara bentuk perlindungan kita kepada para muslimaat-akhowaat kita adalah dengan berusaha mempertemukan calon jodoh mereka dengan para musliiin-ikhwah yang in syaa Allah ada nilai iman dan taqwa.

Sungguh besar pahala bagi mereka yang berkahwin, maka bayangkanlah juga bagaimana pahala disediakan kepada mereka yang menjadi pembantu-pemudah cara yang membawa dan membantu saudara-saudari seagama kita kepada perkahwinan yang diredhai. Maka, motivasi bagi mereka yang sudah selesai mendirikan keluarga, bantulah sesuai dengan kemampuan kita, bantu mereka yang sedang menuju ke arah perkahwinan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...