Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 5 Disember 2020

Usul Fiqh : Mutlaq & Muqayyad

Nota ini disusun semula oleh saya, Mohd Ikhwan bin Ahmad Zhaki, pelajar PBJJ FPI UKM 2019/2023, berdasarkan nota yang disediakan pihak Fakulti. Hakcipta adalah milik mereka. Tujuan saya semata-mata untuk mengambil faedah ilmu dan kebaikan-kebaikan yang ada. Semoga Allah merahmati.



AL-MUTLAQ & AL-MUQAYYAD

 

TAKRIF AL-MUTLAQ

Lafaz khusus yang menunjukkan kepada satu atau beberapa perkara secara menyeluruh tanpa dikaitkan dengan MANA-MANA SIFAT

Contoh : رجل bermaksud seorang lelaki (merangkumi sejumlah lelaki) tanpa ditentukan sifat lelaki itu


Beza antara ‘Am dan Mutlaq

‘Am

Mutlaq

 

      يشمل جميع أفراده على سبيل العموم والشمول

 

      عموم المطلق على سبيل البدل

 

      أكرم الطلاب

 

      أكرم طالباً

 

      لا يمتثل الأمر إلا بإكرام جميع الطلاب

 

      يصح امتثاله للأمر بإكرام زيد فقط ، أو عمرو فقط ، أوغيرهما . ووجه العموم هنا أن كلا من الطلاب يصح امتثال الأمر بإكرامه ، فإذا أكرم أحدهم فهو بدل عن بقيتهم

 

 

HUKUM AL-MUTLAQ

       Mengikut makna yang dikehendaki oleh LAFAZ YANG MUTLAK tanpa dikaitkan dengan mana-mana sifat

      فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ

       Berpuasa tidak semestinya berturut-turut

       Perlu mengambil kira SIFAT yang dikaitkan kepada lafaz mutlak

      مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ

      فالثلث قال الثلث كثير

 

AL-MUQAYYAD

Lafaz khusus yang menunjukkan kepada satu atau beberapa perkara secara menyeluruh dan dikaitkan dengan sesuatu sifat

رجل مؤمن bermaksud seorang lelaki dan ia merangkumi semua lelaki tetapi yang beriman sahaja

 

HUKUM AL-MUQAYYAD

Mengikut sifat muqayyad pada sesuatu lafaz selagi tiada dalil yang menunjukkan sebaliknya

فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَتَمَاسَّا

Tidak diambil kira sifat muqayyad

وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ

Anak tiri yang tidak dipelihara turut diharamkan

 

PENTAFSIRAN NAS MUTLAQ BERDASARKAN NAS MUQAYYAD

Sepakat – harus mentafsirkan nas yang mutlaq berdasarkan kepada nas yang muqayyad

Selisih pendapat – bila?

Jika terdapat dua nas yang masing-masing mutlaq dan muqayyad

       Itlaq (إطلاق) dan taqyid (تقييد) berkaitan dengan SEBAB hukum

       Itlaq (إطلاق) dan taqyid (تقييد) berkaitan dengan HUKUM ITU SENDIRI

 

ITLAQ (إطلاق) DAN TAQYID (تقييد) BERKAITAN DENGAN SEBAB HUKUM

Hanafi – kekal dengan pentafsiran masing-masing

Jumhur – nas mutlaq ditafsirkan mengikut kehendak nas muqayyad

       فرض النبي صلى الله عليه وسلم زكوة الفطر صاعا من تمر أو صاعا من شعير عن الحر والعبد والذكر والانثى والصغير والكبير من المسلمين

       رسول الله صلى الله عليه وسلم فرض زكوة الفطر صاعا من تمر أو صاعا من شعير على كل حر وعبد صغير أو كبير

       Hanafi – kekal dengan pentafsiran masing-masing = semua tanggungan mesti dikeluarkan zakat tanpa mengira muslim ataupun tidak

       Jumhur – nas mutlaq ditafsirkan mengikut kehendak nas muqayyad = tanggungan muslim sahaja yang perlu dibayar zakat

 

ITLAQ (إطلاق) DAN TAQYID (تقييد) BERKAITAN DENGAN HUKUM

       Sama dari segi hukum dan sebab hukum

       Berbeza dari segi hukum dan sebab hukum

       Berbeza dari segi hukum tetapi sama dari segi sebab hukum

       Sama dari segi hukum tetapi berbeza dari segi sebab hukum

 

Hukum dan sebab hukum adalah sama

Sepakat – nas mutlaq ditafsirkan mengikut kehendak nas muqayyad

       حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ

       قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا

       Hukum – haram makan darah

       Sebab hukum – kemudharatan

       Haram memakan darah yang mengalir

 

Hukum dan sebab hukum berbeza

Sepakat – pentafsiran mutlaq kekal

       وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا

       إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ

       Hukum – potong tangan dan membasuh anggota wuduk

       Sebab – mencuri, angkat hadas

 

 

Hukum berbeza tetapi sebab hukum adalah sama

       Jumhur – mutlaq kekal dengan tafsiran yang umum dan lafaz muqayyad dengan tafsirannya yang terbatas

       فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ

       فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ

       Hukum – wuduk dan tayammum

       Sebab – bersuci

 

Hukum berbeza tetapi sebab hukum adalah sama

Mazhab Hanafi dan Syafie – sapu tangan hingga ke siku ketika tayammum bersandarkan kepada hadis
التيمم ضربتان ضربة للوجه وضربة للكفين إلى المرفقين

Mazhab Maliki dan Hanbali – muka dan tapak tangan sahaja berdasarkan التَّيَمُّمُ ضَرْبَتَانِ ضَرْبَةٌ لِلْوَجْهِ وَضَرْبَةٌ لِلْكَفَّيْنِ

 

Hukum sama tetapi sebab hukum berbeza

       Hanafi dan Maliki – mutlaq kekal dengan tafsiran bersifat umum dan lafaz ayat muqayyad terbatas

       Syafie dan Hanbali – nas mutlaq ditafsirkan mengikut kehendak nas muqayyad

 

       َالَّذِينَ يُظَاهِرُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَتَمَاسَّا

       وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ

       Hukum – merdekakan hamba

       Sebab – ingin berseronok dengan isteri, membunuh tanpa niat

 

 

 

 



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...