Nota ini disusun semula oleh saya, Mohd Ikhwan bin Ahmad Zhaki, pelajar PBJJ FPI UKM 2019/2023, berdasarkan nota yang disediakan pihak Fakulti. Hakcipta adalah milik mereka. Tujuan saya semata-mata untuk mengambil faedah ilmu dan kebaikan-kebaikan yang ada. Semoga Allah merahmati.
AL-MUTLAQ & AL-MUQAYYAD
TAKRIF AL-MUTLAQ
Lafaz khusus yang menunjukkan kepada satu atau beberapa perkara secara
menyeluruh tanpa dikaitkan dengan MANA-MANA SIFAT
Contoh : رجل bermaksud seorang lelaki (merangkumi
sejumlah lelaki) tanpa ditentukan sifat lelaki itu
Beza antara ‘Am dan Mutlaq
‘Am |
Mutlaq |
•
يشمل جميع أفراده على سبيل العموم والشمول |
•
عموم المطلق على سبيل البدل |
•
أكرم الطلاب |
•
أكرم طالباً |
•
لا يمتثل الأمر إلا بإكرام جميع الطلاب |
•
يصح امتثاله للأمر بإكرام زيد فقط ، أو عمرو فقط ، أوغيرهما . ووجه العموم
هنا أن كلا من الطلاب يصح امتثال الأمر بإكرامه ، فإذا أكرم أحدهم فهو بدل عن
بقيتهم |
HUKUM AL-MUTLAQ
• Mengikut makna yang
dikehendaki oleh LAFAZ YANG MUTLAK tanpa dikaitkan dengan mana-mana sifat
•
فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ
فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ
• Berpuasa tidak
semestinya berturut-turut
• Perlu mengambil kira SIFAT
yang dikaitkan kepada lafaz mutlak
•
مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ
•
فالثلث قال الثلث كثير
AL-MUQAYYAD
Lafaz khusus yang
menunjukkan kepada satu atau beberapa perkara secara menyeluruh dan dikaitkan
dengan sesuatu sifat
رجل
مؤمن bermaksud seorang
lelaki dan ia merangkumi semua lelaki tetapi yang beriman sahaja
HUKUM AL-MUQAYYAD
Mengikut sifat muqayyad
pada sesuatu lafaz selagi tiada dalil yang menunjukkan sebaliknya
فَمَنْ
لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَتَمَاسَّا
Tidak diambil
kira sifat muqayyad
وَرَبَائِبُكُمُ
اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ
Anak tiri yang tidak dipelihara turut
diharamkan
PENTAFSIRAN NAS MUTLAQ
BERDASARKAN NAS MUQAYYAD
Sepakat – harus
mentafsirkan nas yang mutlaq berdasarkan kepada nas yang muqayyad
Selisih pendapat
– bila?
Jika terdapat dua
nas yang masing-masing mutlaq dan muqayyad
• Itlaq (إطلاق) dan taqyid (تقييد) berkaitan dengan SEBAB hukum
• Itlaq (إطلاق) dan taqyid (تقييد) berkaitan dengan HUKUM ITU
SENDIRI
ITLAQ (إطلاق)
DAN TAQYID (تقييد) BERKAITAN DENGAN SEBAB HUKUM
Hanafi – kekal dengan pentafsiran
masing-masing
Jumhur – nas mutlaq
ditafsirkan mengikut kehendak nas muqayyad
• فرض
النبي صلى الله عليه وسلم زكوة الفطر صاعا من تمر أو صاعا من شعير عن الحر والعبد
والذكر والانثى والصغير والكبير من المسلمين
• رسول
الله صلى الله عليه وسلم فرض زكوة الفطر صاعا من تمر أو صاعا من شعير على كل حر
وعبد صغير أو كبير
• Hanafi – kekal dengan
pentafsiran masing-masing = semua tanggungan mesti dikeluarkan zakat tanpa
mengira muslim ataupun tidak
• Jumhur – nas mutlaq
ditafsirkan mengikut kehendak nas muqayyad = tanggungan muslim sahaja
yang perlu dibayar zakat
ITLAQ (إطلاق)
DAN TAQYID (تقييد) BERKAITAN DENGAN HUKUM
• Sama
dari segi hukum dan sebab hukum
• Berbeza dari segi
hukum dan sebab hukum
• Berbeza dari segi
hukum tetapi sama dari segi sebab hukum
• Sama dari segi hukum
tetapi berbeza dari segi sebab hukum
Hukum dan
sebab hukum adalah sama
Sepakat – nas mutlaq
ditafsirkan mengikut kehendak nas muqayyad
• حُرِّمَتْ
عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ
• قُلْ
لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا
أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا
• Hukum – haram makan
darah
• Sebab hukum –
kemudharatan
• Haram memakan darah
yang mengalir
Hukum dan
sebab hukum berbeza
Sepakat –
pentafsiran mutlaq kekal
• وَالسَّارِقُ
وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا
• إِذَا
قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى
الْمَرَافِقِ
• Hukum – potong tangan
dan membasuh anggota wuduk
• Sebab – mencuri, angkat
hadas
Hukum berbeza
tetapi sebab hukum adalah sama
• Jumhur – mutlaq
kekal dengan tafsiran yang umum dan lafaz muqayyad dengan tafsirannya
yang terbatas
• فَاغْسِلُوا
وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ
• فَامْسَحُوا
بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُمْ مِنْهُ
• Hukum – wuduk dan tayammum
• Sebab – bersuci
Hukum berbeza
tetapi sebab hukum adalah sama
Mazhab Hanafi dan Syafie – sapu tangan hingga ke siku ketika tayammum
bersandarkan kepada hadis التيمم ضربتان ضربة للوجه وضربة للكفين إلى المرفقين
Mazhab Maliki dan
Hanbali – muka dan tapak tangan sahaja berdasarkan التَّيَمُّمُ ضَرْبَتَانِ ضَرْبَةٌ
لِلْوَجْهِ وَضَرْبَةٌ لِلْكَفَّيْنِ
Hukum sama
tetapi sebab hukum berbeza
• Hanafi dan Maliki – mutlaq
kekal dengan tafsiran bersifat umum dan lafaz ayat muqayyad terbatas
• Syafie dan Hanbali –
nas mutlaq ditafsirkan mengikut kehendak nas muqayyad
• َالَّذِينَ
يُظَاهِرُونَ مِنْ نِسَائِهِمْ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا قَالُوا فَتَحْرِيرُ
رَقَبَةٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَتَمَاسَّا
• وَمَنْ
قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ
• Hukum – merdekakan
hamba
• Sebab – ingin
berseronok dengan isteri, membunuh tanpa niat
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.