Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 5 Disember 2020

Usul Fiqh : Mantuq & Mafhum

Nota ini disusun semula oleh saya, Mohd Ikhwan bin Ahmad Zhaki, pelajar PBJJ FPI UKM 2019/2023, berdasarkan nota yang disediakan pihak Fakulti. Hakcipta adalah milik mereka. Tujuan saya semata-mata untuk mengambil faedah ilmu dan kebaikan-kebaikan yang ada. Semoga Allah merahmati.


AL-MANTUQ & AL-MAFHUM

 

TAKRIF AL-MANTUQ

       Pada bahasa: Perkara yang dilafazkan

       Pada istilah: MAKNA yang difahami daripada lafaz pada TEMPAT CAKAPAN (tersurat)

       Contoh: وَأَحَلَّ اللّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا

       Jual beli = halal

       Riba = haram

 

PEMBAHAGIAN AL-MANTUQ

       Dari aspek terdapat ANDAIAN makna yang lain atau tidak

       Dari aspek KEJELASAN makna


Dari Aspek Terdapat Andaian Makna Lain

       Al-Nass – lafaz itu TIDAK mempunyai andaian makna yang lain – جاء زيد

       Orang tertentu

       Al-Zahir – lafaz itu mempunyai andaian MAKNA LAIN YANG MARJUH/LEMAH – رأيت أسدا

       Makna zahir iaitu singa

       Makna lain (lemah) – seorang yang berani

       Al-Mantuq al-Sarih

       Makna yang difahami daripada lafaz pada tempat yang dicakapkan itu JELAS

       Al-Mantuq Ghayr al-Sarih

       Makna yang difahami daripada lafaz pada tempat yang dicakapkan itu TIDAK JELAS

 

Al-Mantuq al-Sarih

       Dalalat al-Mutabaqah (دلالة المطابقة)

       Dalalat al-Tadammun (دلالة التضمن)

 

دلالة المطابقة

       Dalalah lafaz kepada maknanya secara TEPAT @ SEMPURNA

       إنسان = حيوان ناطق

 

دلالة التضمن

       Dalalah lafaz kepada  SEBAHAGIAN MAKNANYA

       إنسان = حيوان sahaja atau ناطق sahaja

 

Al-Mantuq Ghayr al-Sarih

       Dalalat al-Iltizam (دلالة الالتزام)

       Dalalat al-Iqtida’ (دلالة الاقتضاء)

       Dalalat al-Ima’ (دلالة الإيماء)

       Dalalat al-Isharah (دلالة الإشارة)

 

دلالة الالتزام

       Dalalah lafaz kepada LAZIM MAKNANYA

       إنسان = كاتب atau ضاحك

 

دلالة الاقتضاء

       Kesahihan mantuq terletak kepada  SUATU TAKDIRAN dan ia dikehendaki oleh yang bercakap

       وَاسْأَلِ الْقَرْيَةَ = tanyalah AHLI kampung itu

 

دلالة الإيماء

       Sesuatu lafaz itu terdapat qarinah yang diketahui melalui sifat yang menunjukkan ia adalah ‘illah kepada hukum – lafziyyah atau ma’nawiyyah

       وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا

       Melalui qarinah huruf al-fa’, maka dapat difahami bahawa sifat mencuri itu menjadi ‘illah kepada hukum potong tangan (qarinah lafziyyah)

       لا يقضى القاضى بين اثنين وهو غضبان

       Sifat marah = ‘illah tidak menjatuhkan hukuman (qarinah ma’nawiyyah)

دلالة الإشارة

       Dalalah lafaz kepada makna yang tidak dimaksudkan oleh orang yang bercakap

       وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَاناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْراً

       وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْن

       Gabungan kedua-dua ayat ini – DIFAHAMI SECARA ISYARAT bahawa masa minima mengandung ialah 6 bulan

 

TAKRIF AL-MAFHUM

       Pada bahasa  : Perkara yang dapat diambil daripada lafaz

       Pada istilah  : Makna yang difahami daripada lafaz tidak pada tempat cakapan (tersirat) @ PEMAHAMAN MAKNA DARIPADA LAFAZ SECARA TERSIRAT

 

PEMBAHAGIAN AL-MAFHUM

       Mafhum al-Muwafaqah (مفهوم الموافقة)

       Mafhum al-Mukhalafah (مفهوم المخالفة)

 

مفهوم الموافقة

       Makna yang difahami daripada lafaz pada tempat diam SAMA dengan makna yang difahami daripada lafaz pada tempat cakapan

       Makna yang TERSIRAT SAMA dengan makna daripada lafaz yang TERSURAT

 

مفهوم المخالفة

       Makna yang difahami daripada lafaz pada tempat diam BERTENTANGAN dengan makna yang difahami daripada lafaz pada tempat cakapan

       Makna yang TERSIRAT BERLAWANAN dengan makna daripada lafaz yang TERSURAT

 

PEMBAHAGIAN MAFHUM AL-MUWAFAQAH

       Mafhum al-Awla (مفهوم الأولى)

       Mafhum al-Musawi (مفهوم المساوى)


مفهوم الأولى

       Hukum ‘perbuatan mukallaf’ pada tempat yang tersirat LEBIH UTAMA daripada hukum pada tempat yang tersurat

       فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ

       mantuq – larangan mengatakan ‘ah’ – secara mafhum – larangan memukul adalah lebih utama

مفهوم المساوى

       Hukum ‘perbuatan mukallaf’ pada tempat yang tersirat SAMA dengan tempat yang tersurat

       إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا

       Mantuq – haram memakan harta anak yatim – mafhum – haram membakar kerana terdapat persamaan iaitu membinasakan

 

 

 

 

 

 

 

 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...