Ulama Benteng

Ulama Benteng

Ahad, 6 Disember 2020

TAKRIF DAN KEPENTINGAN AKHLAK

 

Nota ini disusun semula oleh saya, Mohd Ikhwan bin Ahmad Zhaki, pelajar PBJJ FPI UKM 2019/2023, berdasarkan nota yang disediakan pihak Fakulti. Hakcipta adalah milik mereka. Tujuan saya semata-mata untuk mengambil faedah ilmu dan kebaikan-kebaikan yang ada. Semoga Allah merahmati.

TAKRIF DAN KEPENTINGAN AKHLAK

 



 

AKHLAK  MENURUT PERSPEKTIF ILMU BARAT

 

v  Akhlak dalam ilmu barat dikenali sebagai etika dan moral

v  Daripada sudut bahasa, etika dan moral merujuk kepada tabiat, adat kebiasaan, susila, niat, sikap, pandangan hidup, maruah, agama dan disposisi rohaniah seseorang.

v  Daripada sudut istilah: etika dan moral merujuk kepada disiplin  ilmu yang mengkaji pelbagai isu tentang tingkah laku manusia  termasuk tentang nilai yang berkaitan dengan perlakuan manusia, kriteria kebaikan dan keburukan, serta tentang peranan dimensi rohaniah terhadap sesuatu perbuatan.

 

AKHLAK DALAM ISLAM

q  Akhlak adalah istilah yang diperkenal dan diterima pakai oleh orang-orang islam bersumberkan al-quran

q      (68:4)

q       ( 26:137)      

q  Rasulullah s.a.w merupakan model dan contoh ikutan akhlak terbaik kepada orang-orang islam.

q  Rasulullah sendiri merealisasikan prinsip-prinsip akhlak al-quran dalam realiti kehidupan baginda.

 

DEFINISI AKHLAK

q  Istilah akhlaq berasal daripada bahasa arab dan merupakan jamak kepada perkataan khuluq, pecahan daripada kata khalq. Mengikut kamus al-Muhit, akhlak berasal daripada kalimah al-khuluq yang membawa empat pengertian: perangai, tabiat, maruah, agama

q  Menurut Ibn Athir (al-Nihayah fi Gharib al-Hadith wa al-Athar), khuluq atau akhlaq itu ialah bentuk (kejadian) manusia dari sudutnya yang batin, sementara khalq pula ialah bentuk (kejadian) manusia daripada sudutnya yang lahir.  Pendapat Ibn Athir itu jelas menghubungkan akhlak itu dengan bentuk kejadian manusia iaitu paduan antara bentuk kejadian yang lahir (jasmani) dan bentuk kejadian yang batin (rohani).

q  Secara umumnya, ia merujuk kepada sifat semulajadi, tabiat, adat, kebiasaan, maruah dan gaya hidup seseorang atau sekumpulan individu.

 

AKHLAK MENURUT IBN MISKAWAYH

  • Situasi kejiwaan yang mendorong seseorang insan melakukan sesuatu perbuatan
  • Ia dilakukan dengan senang, tanpa berfikir dan perencanaan rapi
  • Ia bersifat tabii
  • Melalui disiplin diri dan latihan

 

AKHLAK MENURUT AL-GHAZALI

       Suatu disposisi jiwa yang mantap dan ia menjadi punca kepada semua perbuatan yang dilakukan oleh seseorang manusia  dengan mudah, tanpa melibatkan daya pemikiran

       Bukan ilmu

       Bukan  kekuasaan  (kudrat)

       Bukan perbuatan

       Suatu disposisi  jiwa yang mantap

       Wujudnya kestabilan

       Direalisasikan dengan senang, mudah dan spontan



Akhlak adalah dimensi rohaniah ( hal, disposisi dalam jiwa) – punca kepada perbuatan  pendorong manusia untuk melakukan sesuatu perbuatan

Akhlak – bahagian dalaman, penyebab kepada perbuatan

Perbuatan – bahagian luaran,  memanifestasikan  situasi jiwa

Akhlak juga bukan jiwa

Jiwa dijadikan oleh Allah secara tabii, manakala akhlak  merupakan suatu disposisi yang terbentuk dan bertempat di dalam jiwa tersebut.

Akhlak  dapat berubah  dan responsif

 

UKURAN PERBUATAN

 

       Bagaimana dapat  mengetahui sesuatu perbuatan itu baik atau buruk?

       Melalui pertimbangan:

       Syariat

       Akal

 

AKHLAK ADALAH DISPOSISI JIWA


 





 

AKHLAK  DAPAT DIASUH

 

       Akhlak manusia dapat diasuh menjadi baik dan mulia kerana:

ü  Disposisi jiwa tidak bersifat jumud, beku, statik

ü  Responsif terhadap pendidikan, latihan, disiplin

ü  Kewujudan syariat, kenabian, sekolah, universiti

       Tahap pencapaian / penerimaan seseorang itu  adalah berbeza

 

KEPENTINGAN AKHLAK DALAM ISLAM

Menurut Ibn Miskawayh dan al-Tusi;  ilmu akhlak menduduki tempat yang paling mulia antara ilmu-ilmu yang ada:

• kerana ia membimbing manusia

• mencapai kesempurnaan kejadiannya

• memperolehi kebahagiaan yang hakiki di akhirat.

 

Akhlak menduduki tempat yang sangat penting dan dominan dalam Islam.

o Ia memaksi dimensi roh kepada agama Islam itu sendiri

o Setiap aspek seperti ilmu, iman, badat, ekonomi,politik dan sosial disahkan oleh akhlak

 

Akhlak sebagai kriteria yang dapat mengesahkan darjat orang yang berilmu dan bertakwa

-  orang yang beriman tidak akan benar-benar beriman kecuali disokong oleh akhlak yang baik

 

Akhlak menjadi fundamental kepada syariat dan semua tingkah laku manusia.

-  semua perbuatan dilihat dalam konteks sama ada mematuhi atau sebaliknya melanggar undang-undang Allah

 

Akhlak boleh menjadi kriteria penentu status manusia sama ada menjadi lebih mulia atau lebih buruk

Akhlak memainkan peranan yang sangat penting dan dominan dalam menjana pembentukan sahsiah diri manusia dan juga masyarakat dan negara

 

Kesimpulan

 

       Akhlak merujuk kepada suatu hal atau disposisi yang terjana dalam jiwa (nafs/soul) setiap insan.

       Akhlak  yang baik dapat direalisasikan melalui keharmonian antara kekuatan rasional, marah dan syahwat.

       Akhlak boleh mengalami perubahan sama ada kearah baik ataupun buruk kerana ia bersifat responsif  terhadap pendidikan, nasihat, latihan, agama, undang-undang  dan disiplimn.

       Kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat dapat dicapai dengan jayanya sekiranya seseorang itu berakhlak dengan akhlak yang baik

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...