Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 19 Disember 2020

Pendekatan Ekonomi Mahathir dan Najib

Pendekatan Ekonomi Tun Mahathir

Secara khusus dalam berhadapan kegawatan ekonomi susulan pandemik COVID-19, pendapat dan analisis yang berlegar dalam ruangan maya menyatakan aliran neoliberal yang diamalkan oleh Tun Mahathir. Antara sorotan sejarah dijejak ialah pada awal-awal tahun 90-an Tun Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilihat meniru idea-idea penswastaan daripada bekas Perdana Menteri UK, Margaret Thatcher. Pada masa tersebut, idea-idea neoliberal berjaya menjad lebihan (surplus) kerana aset-aset negara yang dijual kepada pihak-pihak swasta akan menyediakan lebihan tunai kepada kerajaan. 

Sebagaimana dicatatkan Adam Abu Bakar (2020), Dr Mahathir Mohamad meminta rakyat mengubah cara hidup dan membuat pengorbanan dengan tidak lagi mengharapkan imbuhan pada nilai sama kerana penularan Covid-19 akan membawa impak kepada ekonomi negara. Salah satu perkara yang kita perlu terima hakikat, jika perniagaan tidak berjalan dengan baik, maka anda tidak lagi boleh mengharapkan dibayar dengan nilai yang sama lagi. Kita semua akan memperoleh pendapatan yang rendah.Disebabkan itu kita kena ubah cara hidup, kita tidak lagi boleh berharap untuk mengamalkan gaya hidup seperti dahulu lagi, yang sebelum ini memerlukan wang. Apabila kurangkan aktiviti yang memerlukan wang, keperluan tanggungan anda akan semakin berkurangan.

Adam Abu Bakar. 2020. Dr M Gesa Rakyat Ubah Cara Hidup Buat Pengorbanan Selepas COVID-19. Free Malaysia Today. https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2020/04/06/dr-m-gesa-rakyat-ubah-cara-hidup-buat-pengorbanan-selepas-covid-19/   [19 Disember 2020]

Menurut Rizwan Roslan (2020a), falsafah ekonomi Tun Mahathir ini adalah falsafah neoliberal, satu falsafah yang tidak sesuai untuk ekonomi moden terutamanya dalam keadaan kegawatan ekonomi. Apa yang dicadangkan beliau adalah “austerity measures” atau langkah penjimatan. Andaian Tun Mahathir adalah apabila ekonomi perlahan, kerajaan perlu menjimatkan perbelanjaan. Ini adalah pemikiran “household economy”. Ekonomi negara bukan seperti ekonomi rumahtangga kita. Apabila kerajaan berbelanja, sektor persendirian dapat peluang menjana ekonomi. Apabila kerajaan kurang berbelanja, sektor persendirian sakit.

Apa yang penting bagi ekonomi negara bukanlah jumlah nominal hutang negara, tetapi ratio hutang/KDNK. Hutang nominal negara akan sentiasa meningkat selama lamanya kerana negara dianggap abadi. Kebolehupayaan negara membayar hutang diukur dengan ratio hutang/KDNK kita. Disetujui bahawa apabila ekonomi gawat, kerajaan perlu membuat pinjaman dari pasaran domestik yang menyebabkan ratio hutang/KDNK meningkat, tetapi ini hanya sementara saja supaya ekonomi negara terus berkembang dan tidak menguncup lebih teruk. Pelabur juga akan lebih yakin apabila pasaran domestik mempunyai wang untuk berbelanja. Jika mengikut Tun Mahathir, beliau akan melaksanakan llangkah penjimatan, ekonomi mungkin akan pulih selari dengan ekonomi global tetapi harga yang dibayar begitu tinggi. Pastinya ada cara yang lebih berkesan dan lebih bijak.

Rizwan Rozlan. 2020a. Catatan di Facebook berkenaan perbezaan ekonomi Tun Mahathir dan DS Najib Razak. 18 November 2020.  https://www.facebook.com/rizwan.rozlan  [19 Disember 2020]

Sebagaimana dilaporkan Firdaus Azil (2020), bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mempersoalkan beberapa peruntukan di bawah Belanjawan 2021 yang beliau anggap, tidak membantu usaha Kerajaan menangani COVID-19. Kerajaan sebenarnya tidak perlukan jumlah Belanjawan yang begitu besar iaitu RM322.5 bilion, melainkan benar-benar untuk mengatasi masalah sosial, ekonomi, dan membanteras pandemik itu. Menurut beliau, ada perbelanjaan yang boleh ditangguhkan sementara, atau digunakan untuk COVID-19, dalam usaha menangani kemerosotan ekonomi. Antara contoh yang dirujuk adalah kabinet terlalu besar. Ramai yang dilantik jadi Menteri, Timbalan Menteri, bertaraf Menteri tetapi mereka tidak dapat bekerja pun kerana wabak. Kita boleh kurangkan jumlah mereka tanpa jejaskan perjalanan pemerintahan. Beliau turut menyentuh cadangan pemotongan gaji menteri sebanyak 30 peratus yang diyakini mereka tidak akan kebuluran jika cadangan itu dilaksanakan.Sebaliknya terdapat ramai yang tidak ada pendapatan sama sekali kerana tidak bekerja atau berniaga lagi.

Firdaus Azil. 2020. Belanjawan 2021: Menteri tak akan kebulur kalau potong gaji 30 peratus - Tun Mahathir. Astro Awani. https://www.astroawani.com/berita-malaysia/belanjawan-2021-menteri-tak-akan-kebulur-kalau-potong-gaji-30-peratus-tun-mahathir-268052  [19 Disember 2020]

Pendekatan Ekonomi Dato Sri Najib Razak

Menurut Rizwan Roslan (2020b), Dato Sri Najib Razak berpendapat bahawa saranan Tun Mahathir tentang pemotongan gaji ini tidak berkesan dan tidak efektif. Bagi Dato Sri Najib Razak, apa  yang diperlukan adalah “rangsangan ekonomi” bukan sebaliknya. Memotong gaji, mengurangkan perbelanjaan kerajaan akan menyebabkan ekonomi menguncup.

Pada 2009, Dato Sri Najib Razak melaksanakan rangsangan ekonomi dengan meminjam dari pasaran tempatan dan memang kadar  hutang/KDNK negara meningkat, tetapi kesannya adalah sewaktu dunia dilanda kegawatan yang dikatakan pakar ekonomi kata lebih teruk dari Great Depression, Malaysia hampir tidak terkesan kerana kita pulih dalam masa tak sampai setahun. Rakyat Malaysia tidak sempat merasai kesannya. Selepas tahun 2009, kerajaan mengurangkan defisit tahunan apabila ekonomi sudah pulih.

Rizwan Rozlan. 2020b. Catatan di Facebook berkenaan perbezaan ekonomi Tun Mahathir dan DS Najib Razak. 18 November 2020.  https://www.facebook.com/rizwan.rozlan  [19 Disember 2020]

Menyoroti laporan media oleh Astro Awani (2020), bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyarankan agar kerajaan Perikatan Nasional (PN) menggunakan pendekatan "cash is king" seperti mana banyak negara lain yang menggunakan pendekatan tersebut untuk menyelamat ekonomi negara ketika berdepan krisis COVID-19. Menurut beliau, satu persatu negara dalam dunia sedang menggunakan pendekatan "cash is king" untuk menyelamatkan ekonomi mereka dari krisis COVID. Diharapkan agar kerajaan PN juga akan menggunakan cara yang sama pada skala yang paling besar mungkin dalam pakej rangsangan ekonomi tambahan hari ini untuk memastikan kelangsungan hidup rakyat dan ekonomi dipelihara dalam keadaan negara yang susah sekarang.Pada masa yang sama, bantuan ini mesti mesti dipercepat.

Datuk Seri Najib Tun Razak turut memetik laporan The Edge pada 27 Februari lalu yang melaporkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Malaysia boleh menjana simpanan RM2 trilion untuk terus merangsang ekonomi. Kata beliau, kerajaan tidak perlu bimbang untuk menggunakan rizab negara dan boleh membina semula kekayaan negara selepas krisis COVID-19 berakhir. Najib juga berharap kerajaan PN gunakan rizab dan kekayaan yang ada dengan sebaik-baiknya dan pada skala paling besar dengan segera untuk selamatkan negara dari krisis COVID-19.

Astro Awani. 2020. COVID-19: Guna pendekatan "cash is king" untuk selamatkan ekonomi negara - Najib https://www.astroawani.com/berita-malaysia/covid19-guna-pendekatan-cash-is-king-untuk-selamatkan-ekonomi-negara-najib-235527  [19 Disember 2020]



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...