Nota ini disusun semula oleh saya, Mohd Ikhwan bin Ahmad
Zhaki, pelajar PBJJ FPI UKM 2019/2023, berdasarkan nota yang disediakan pihak
Fakulti. Hakcipta adalah milik mereka. Tujuan saya semata-mata untuk mengambil
faedah ilmu dan kebaikan-kebaikan yang ada. Semoga Allah merahmati.
AL-QIYAS
TAKRIF QIYAS
Pada bahasa
•
Persamaan: (i) hissiyyah – qiyas
sesuatu ke atas sesuatu = menyamakan dengannya (ii) macnawiyyah
– seseorang itu diqiyaskan ke atas seseorang = menyamakannya pada
semangat dan kemuliaan
• Taqdir : Mengetahui kadar sesuatu perkara dengan perkara
yang lain – sukat baju dengan meter
•
Kedua-duanya sekali: Aku mengqiyaskan perbuatan dengan perbuatan
= aku kadarkannya dan samakannya
Pada istilah
• Persamaan hukum furuk
dengan asal kerana terdapat persamaan pada cillah
RUKUN QIYAS
• Asal = tempat bergantungnya hukum yang sabit
dengan nas atau ijmac
• Furuc = ‘tempat’ tiada padanya nas atau ijmac
• cIllah = sifat yang dibina hukum asal ke atasnya
• Hukum asal = hukum syarak yang
terdapat pada asal dan ingin dipindahkan ke furuc
Contoh
• Dadah memabukkan =
arak. Apabila arak diharamkan, maka hukum dadah juga adalah haram
• Arak @ asal
• Dadah @ furu’
• Memabukkan @ cillah
• Haram @ hukum asal
SYARAT-SYARAT QIYAS
• Asal
• Hukum asal
• Furuk @ cabang
• cIllah
Asal : Bukan furuk/cabang @ sabit melalui nas
atau ijmak
Hukum asal:
• Sabit melalui
al-Quran, al-Sunnah, ijmak
• ‘Illah boleh ditanggap oleh akal
• Boleh diaplikasi pada
masalah cabang
• Tidak terkemudian
daripada hukum furuc sekiranya hukum furuc tidak
ada dalil lain selain qiyas
• Tidak dimansukhkan
Furuk @ cabang
• Tidak mempunyai dalil
tersendiri – nas @ ijmak
• cIllah yang terdapat pada furuc sama
seperti yang terdapat pada asal
• Tidak wujud terlebih
dahulu daripada hukum asal
cIllah
• Jelas dan terang –
boleh dipastikan ‘kewujudannya’ pada asal dan furuk
• ‘Illah merupakan
petanda dan pengenal kepada kewujudan hukum
• Tidak menjadi
pengenal jika tidak dapat ditanggap oleh pancaindera
• Cth : memabukkan pada
pengharaman arak
• Sifat yang mundhabit
– tertentu dan terbatas @ tidak berubah dengan perubahan masa dan individu
• Cth : Sifat bunuh
yang menghalang pembunuh daripada menerima pusaka, memabukkan pada pengharaman
arak
• Asas qiyas ialah
persamaan antara asal dan furuk – ‘illah mesti tertentu
• Sifat yang munasabah
bagi hukum – zann yang kuat terealisasi hikmah daripada pensyariatan hukum
• Bunuh dengan sengaja
merupakan sifat yang sesuai dikenakan qisas – merealisasi hikmah menjaga
jiwa
• Sifat yang tidak ada
munasabah @ tardiyy tidak boleh menjadi ‘illah – warna, kecairan,
rasa arak
• Menjangkaui masalah
yang lain – tidak terbatas pada asal sahaja
• Asas qiyas
ialah persamaan antara asal dan furuk
• Jika terhad kepada
asal –> tiada qiyas
• Buih sebagai ‘illah
pengharaman arak
• Tidak bertentangan dengan nas dan ijmak
• Pensabitan hukum
ialah sama ada melalui nas ataupun ijmak – bukan cillah
• Cth : berpuasa
sebagai permulaan kepada kaffarah persetubuhan yang dilakukan oleh
seorang raja pada siang hari Ramadhan
• عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ أَتَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
رَجُلٌ فَقَالَ هَلَكْتُ فَقَالَ وَمَا أَهْلَكَكَ قَالَ وَاقَعْتُ امْرَأَتِي فِي
شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ فَأَعْتِقْ رَقَبَةً قَالَ لَيْسَ عِنْدِي قَالَ فَصُمْ
شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ قَالَ لَا أَسْتَطِيعُ قَالَ فَأَطْعِمْ سِتِّينَ
مِسْكِينًا
KEHUJAHAN QIYAS
• Jumhur ulama : Harus
pada akal serta wajib beramal dan berhujjah dengannya
• Syicah
Imamiyyah, Nazzam dan al-Zahiriyyah : Tidak hujah
Hujah jumhur(‘aqliyy):
·
Qiyas bukanlah
suatu yang mustahil untuk berlaku dan yang demikian itu harus pada akal,
justeru, qiyas harus berlaku
·
فَاعْتَبِرُوا
يَا أُولِي الْأَبْصَارِ
o
Perintah – ictibar = perpindahan dari sesuatu kepada yang lain.
o
Qiyas = pemindahan hukum dari asal kepada furuc – makna
ictibar ialah melintas, melampaui dan berpindah dari sesuatu
kepada sesuatu yang lain.
o
Qiyas juga melampaui daripada hukum asal kepada kepada furuc,
maka ia turut termasuk dalam perkara yang diperintahkan dan wajib beramal
·
كَيْف
تَقْضِي قَالَ بِكِتَابِ اللَّه قَالَ فَإِنْ لَمْ تَجِد فِيهِ قَالَ فَبِسُنَّةِ
رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فَإِنْ لَمْ تَجِد فِيهَا
وَلَا فِي كِتَاب اللَّه قَالَ أَجْتَهِد فَقَالَ الْحَمْد لِلَّهِ الَّذِي
وَفَّقَ رَسُول رَسُوله لِمَا هُوَ مِنْ رَسُوله
o
Rasul (s.a.w) memperaku Mucaz untuk
berijtihad pada perkara-perkara yang tidak ada nas – termasuk qiyas.
Kebenaran berijtihad bagi mengeluarkan hukum yang diberikan ini menunjukkan bahawa qiyas adalah
seperti al-Quran dan al-Sunnah – wajib beramal dengannya sama seperti wajib
beramal dengan al-Quran dan al-Sunnah
• Para Sahabat r.a
telah beramal dengan qiyas tanpa bantahan – IJMAK
•
Had peminum arak – Saidina Ali berkata : siapa yang minum arak maka dia
mabuk, siapa yang mabuk maka dia merepek, siapa yang merepek, maka dia berdusta
dan melakukan fitnah – qiyas peminum arak kepada had orang yang membuat
fitnah
•
Pemilihan khalifah – Umar r.a berkata : apakah kamu tidak redha bagi
perkara dunia kamu dengan siapa yang diredhai oleh Rasul (s.a.w) pada
perkara agamamu?
Hujah al-Zahiriyyah & al-Nazzam (1)
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ
• Allah SWT
melarang daripada mengutamakan sesuatu selain daripada al-Quran dan al-Sunnah
• Menerima al-qiyas
bererti membelakangkan al-Quran dan al-Sunnah
• Setiap yang
dilarang adalah ditegah – batal
Bidasan
kepada Hujah al-Zahiriyyah & al-Nazzam (1)
• Al-Qiyas beramal dengan al-Quran dan
al-Sunnah – diperintah – wajib
• فَاعْتَبِرُوا
• Kisah Muaz bin
Jabal
Hujah
al-Zahiriyyah & al-Nazzam (2)
وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ & وَلاَ تَقْفُ
مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ
• Al-Qiyas = berhujah tanpa ilmu – dilarang
• Setiap yang
dilarang adalah ditegah – batal
• Oleh itu,
berhujah menggunakan al-qiyas adalah batal dan tidak diterima
Bidasan
kepada Hujah al-Zahiriyyah & al-Nazzam (2)
• Al-Qiyas bersandarkan kepada ilmu
• Zann seseorang mujtahid bahawa hukum
asal terdapat pada furuk – disepakati wajib untuk diamalkan
• Al-Qiyas bersifat zanniyy = wajib
diamalkan
PEMBAHAGIAN AL-QIYAS
• Aspek CAKUPAN MAKNA yang
menyeluruh antara asal dan furuk
• Qiyas al-Awla
• Qiyas al-Musawi
• Qiyas al-Adna
• Aspek KEKUATAN HUJAH
• Qiyas jaliyy
• Qiyas khafiyy
Qiyas
al-Awla
• cIllah pada furuc LEBIH KUAT dalam
menentukan hukum daripada cillah asal
• Qiyas memukul ke atas 'ah' kerana memukul lebih
munasabah kepada pengharaman daripada mengatakan 'ah'
Qiyas
al-Musawi
• cIllah pada furuc MENYAMAI dengan cillah
pada asal ketika menentukan hukum
• Qiyas membakar harta anak yatim ke atas memakan
hartanya yang diharamkan oleh Allah SWT dengan cillah
memusnahkan harta tersebut
Qiyas
al-Adna
• cIllah hukum furuc LEBIH LEMAH daripada
cillah pada asal dalam menentukan hukum
• Sabitkan riba pada
timun yang diqiyaskan kepada gandum – hukum furuc
tidak mempunyai cillah sekuat asal kerana asal iaitu gandum
tetap haram sama ada cillahnya adalah makanan atau tidak. Ini
disebabkan terdapat kemungkinan-kemungkinan cillah yang lain
iaitu makanan asasi atau timbangan
Qiyas
jaliyy
• PENAFIAN KESAN perbezaan
di antara asal dan furuc ketika menentukan hukum
adalah JELAS dan PASTI
• Qiyas hamba perempuan ke atas hamba lelaki untuk
dibebaskan
Qiyas
khafiyy
• TIDAK DAPAT
DIPASTIKAN berlakunya penafian kesan perbezaan di antara hukum asal
dengan furuc
• Qiyas membunuh dengan sesuatu yang berat ke atas
sesuatu yang tajam dengan cillah membunuh dengan sengaja bagi
mensabitkan qisas
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.