Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 5 Disember 2020

Usul Fiqh : Mujmal & Mubayyan

 

Nota ini disusun semula oleh saya, Mohd Ikhwan bin Ahmad Zhaki, pelajar PBJJ FPI UKM 2019/2023, berdasarkan nota yang disediakan pihak Fakulti. Hakcipta adalah milik mereka. Tujuan saya semata-mata untuk mengambil faedah ilmu dan kebaikan-kebaikan yang ada. Semoga Allah merahmati.


AL-MUJMAL & AL-MUBAYYAN

 

DEFINISI AL-MUJMAL

       Pada bahasa : al-Jaml yang bermaksud percampuran

       Pada istilah : Sesuatu (lafaz) yang mempunyai dalalah lebih daripada satu yang tiada kelebihan antara satu sama lain

       Contoh kalimah القرء

       Haid

       Suci

 

PEMBAHAGIAN AL-MUJMAL

       Mujmal antara SESAMA MAKNA HAKIKI pada lafaz

       Mujmal antara SESAMA AFRAD kepada satu makna hakiki

       Mujmal antara SESAMA MAKNA MAJAZI pada lafaz

 

Mujmal Sesama Makna Hakiki Pada Lafaz

       وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوَءٍ

       Makna قرء : 1) haid 2) suci

 

Mujmal Sesama Afrad Kepada Satu Makna Hakiki

       إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُواْ بَقَرَةً

       بَقَرَةً – satu sahaja makna hakiki tetapi banyak afrad (kuning, coklat, hitam dll)

 

Mujmal Sesama Makna Majazi Pada Lafaz

       Makna hakiki TIDAK dikehendaki àmakna majazi ‘sama’ – ditarjih melalui 3 sebab:

       Salah satu daripada makna majazi tersebut lebih hampir kepada makna hakiki

       Salah satu daripada makna majazi tersebut lebih menonjol dari segi uruf

       Salah satu daripada makna majazi tersebut lebih dikehendaki berbanding makna-makna yang lain

 

Salah satu makna majazi lebih hampir kepada makna hakiki

       مَنْ لَمْ يُبَيِّت الصِّيَام مِنْ اللَّيْل فَلَا صِيَام لَهُ

       لا صلاة لمن لم يقرأ بفاتحة الكتاب

       Makna hakiki – nafi solat dan puasa

       Makna majazi – penafian sah @ penafian kesempurnaan

       PENAFIAN SAH lebih rajih – lebih hampir kepada hakikat

 

Salah satu makna majazi lebih nyata dari segi uruf

       رُفع عن أمتى الخطأ والنسيان وما استكرهوا عليه

       Makna hakiki – diangkat tersalah, lupa dan paksaan

       Makna majazi – hukum @ dosa

       Lebih kuat dari segi uruf – DOSA

 

Salah satu makna majazi lebih dikehendaki berbanding makna yang lain

       حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ

       Makna hakiki – pengharaman ain bangkai, darah dan daging babi

       Makna majazi – haram makan, jual, sentuh

       MAKAN – paling rapat dengan perbuatan mukallaf

 

TAKRIF AL-MUBAYYAN

       Sesuatu yang jelas dengan dirinya sendiri atau dengan sesuatu yang lain

 

PEMBAHAGIAN AL-MUBAYYAN

       الواضح بنفسه

       الواضح بغيره

 

الواضح بنفسه

       Sesuatu yang mencukupi untuk menunjukkan kepada makna – tidak perlu kepada faktor luaran

       وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌperuntukan BAHASA

       وَاسْأَلِ الْقَرْيَةَmakna hakiki – tanya kampung – AKAL mengatakan tidak rasional à penduduk kampung

 

الواضح بغيره

       GABUNGAN faktor lain untuk memahami maksud sebenar = al-mubayyin

 

Bentuk-Bentuk al-Mubayyin

       Firman Allah (s.w.t)

       Perkataan Nabi Muhammad (s.a.w)

       Perbuatan Nabi Muhammad (s.a.w)

 

Firman Allah (s.w.t)

       صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ

Menjelaskan mujmal  إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً

 

Perkataan Nabi Muhammad (s.a.w)

       فيما سقت السماء العشر

Menjelaskan mujmal ayat al-Quran وَآتُوا حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ

 

Perbuatan Nabi Muhammad (s.a.w)

       صلوا كما رأيتموني أصلي

Menjelaskan mujmal وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ

 

MENDAHULUKAN AL-MUBAYYIN PERKATAAN @ PERBUATAN?

       Dalalah sama

       Dalalah berbeza

 

Dalalah sama

       Nas mana dahulu?

       Datang dahulu = mubaiyyin  dan yang datang kemudian = mu’akkid

       Tidak diketahui – andaikan satu mubayyin dan satu mu’akkid

 

Dalalah berbeza

       PERKATAAN akan diutamakan sama ada ia dahulu atau kemudian

       Haji qiran – satu tawaf dan satu sa’i @ dua tawaf dan dua sa’i

       Hadis perkataan – من أحرم بالحج والعمرة جميعا كفاه طواف واحد ، ولم يحل حتى يقضي حجته ويحل منهما جميعا

       Hadis perbuatan – وَقَدْ رُوِيَ عَنْ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَنَّهُ طَافَ طَوَافَيْنِ , وَسَعَى سَعْيَيْنِ

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...