Butiran artikel jurnal diulas:
Amla Salleh, Zahara Aziz, Zuria Mahmud & Abd. Aziz Mahyuddin. 2020. Peranan Bapa dalam Pembangunan Sahsiah Remaja dan Implikasinya terhadap Nilai Kekeluargaan. Jurnal Pendidikan Malaysia 35(2)(2010): 9-17KURSUS:
LMCR1692
INSTITUSI KEKELUARGAAN MUSLIM
TUGASAN INDIVIDU:
ULASAN ARTIKEL JURNAL BERTAJUK “PERANAN BAPA DALAM PEMBANGUNAN
SAHSIAH REMAJA DAN IMPLIKASINYA TERHADAP NILAI KEKELUARGAAN”
DISEDIAKAN
OLEH:
MOHD
IKHWAN BIN AHMAD ZHAKI
A178052
PENSYARAH:
PROF. MADYA DR. AMINUDIN BIN BASIR @
AHMAD
ISI KANDUNGAN
1.0 PENDAHULUAN....................................................................... 2
2.0 ISU UTAMA............................................................................... 2
3.0 METODOLOGI......................................................................... 3
4.0 ISU UTAMA DAPATAN
ARTIKEL.......................................... 3
5.0 REFLEKSI................................................................................. 4
6.0 RUJUKAN................................................................................. 8
1.0 PENDAHULUAN
Islam ialah sebuah agama yang meletakkan peranan
dan tanggungjawab bapa yang begitu jelas. Suami dan bapa adalah ketua keluarga
yang digalaskan tanggungjawab memberi nafkah, menjamin keselamatan dan
kesejahteraan ahli keluarganya serta membimbing mereka, iaitu isteri dan
anak-anak supaya menjalani kehidupan yang berlandaskan prinsip Islam. Namun
begitu, dengan melihat kepada isu-isu yang berkaitan dengan remaja terutama
remaja lelaki dalam masyarakat Malaysia, wujud keperluan untuk melaksanakan kajian-kajian
empirikal yang dapat mengenal pasti faktor-faktor yang berkaitan terutamanya
peranan bapa. Menurut sebahagian pengkaji dan penulis, remaja lelaki menunjukkan
ciri sahsiah yang lebih rendah daripada remaja perempuan, baik dalam bidang akademik,
kerjaya serta aspek pertumbuhan sahsiah. Butiran mengenai artikel jurnal ini
dimuatkan pada penghujung ulasan ini.
2.0 ISU UTAMA
Terdapat beberapa isu utama yang diketengahkan
dalam artikel jurnal ini. Antaranya adalah berkenaan peranan dan kesan
penglibatan bapa dalam mengasuh anak-anak. Pemisahan sokongan ibu daripada
sokongan bapa menunjukkan perbezaan serta hubungan ketara pada pola sokongan
bapa dengan tindak-tanduk remaja. Penglibatan bapa yang tinggi semasa proses
asuhan meningkatkan perasaan penerimaan, hubungan positif antara bapa dengan
anak berupaya mengurangkan tingkah laku antisosial dalam kalangan kanak-kanak.
Selain itu, gaya asuhan bapa memberikan kesan kepada pencapaian akademik
anak-anak dan perkembangan mereka.
Selanjutnya, asuhan bapa telah terbukti membentuk
anak-anak. Antara model asuhan bapa yang dikemukakan adalah daripada Lambs yang
merangkumi tiga aspek: (1) masa bersama (engagement) iaitu penglibatan
bapa dalam berinteraksi bersama dengan anak dalam pelbagai aktiviti, (2) mudah
dihubungi, iaitu interaksi bapa secara langsung dan tidak langsung dan (3) tanggungjawab,
iaitu bapa bertanggungjawab menyediakan kebajikan dan perhatian terhadap
anak-anak. Turut dicadangkan ialah penglibatan bapa yang optimal berlaku sekiranya
bapa memiliki motivasi yang tinggi.
Di samping itu, isu utama yang diketengahkan ialah
perbincangan tentang remaja yang digambarkan sebagai zaman yang bercirikan
cabaran dan penuh gelora. Remaja melalui satu tahap untuk mencari dan membentuk
serta menilai identiti diri. Justeru, perkembangan psikososial seseorang pada
tahap ini dianggap sangat penting.
Seterusnya, isu yang turut dibincangkan adalah
berkenaan kebiasaan masyarakat yang mengukur kejayaan keibubapaan melalui
pencapaian cemerlang anak-anak dalam negara. Kebiasaan ini dilihat turut biasa
berlaku dalam kalangan masyarakat Asia, berbeza dengan masyarakat Amerika.
Kajian ini turut memuatkan pemerhatian terhadap
corak pencapaian akademik, kematangan dan efikasi kendiri kerjaya remaja lelaki
adalah lebih rendah berbanding perempuan. Keadaan demikian adalah merisaukan.
Lanjutan daripada itu, kepentingan peranan bapa
dilihat mustahak dalam membimbing serta mengasuh anak-anak. Data sedia ada
tidak begitu banyak dan jelas menunjukkan kesan penglibatan bapa kepada
perkembangan anak-anak. Justeru, kajian ini bertujuan untuk menambah maklumat
yang dapat meningkatkan kefahaman tentang gaya dan tahap penglibatan bapa dan
kepentingannya terhadap perkembangan remaja.
3.0 METODOLOGI
Kajian Tinjauan
Reka bentuk kajian tinjauan ini menggunakan soal
selidik untuk mendapatkan data kuantitatif daripada pelajar (remaja) sekolah
menengah. Tiga pemboleh ubah utama yang dikaji ialah (1) tahap penglibatan bapa
dalam asuhan anak-anak, (2) pencapaian akademik serta (3) konsep kendiri
remaja. Kajian bertujuan melihat korelasi antara pemboleh ubah tahap
penglibatan bapa dengan pencapaian akademik dan dengan konsep kendiri anak.
4.0 ISU UTAMA DAPATAN
ARTIKEL
Bapa memainkan peranan
asuhan dengan baik
Bapa dilihat menjalankan peranan asuhan dengan
baik. Bapa dipandang tinggi pada usaha mereka menyediakan keperluan makan
minum, persiapan persekolahan sokongan yang diberikan kepada ibu mereka.
Anggapan terhadap bapa adalah positif sungguhpun mereka beranggapan bapa kurang
mesra dalam perhubungan dan meluangkan masa bersama.
Faktor Kurang
Kemesraan dan Masa Diluangkan Bapa dengan Anak-anak
Antara faktor yang menyebabkan kurang kemesraan dan
masa bapa dengan anak-anak adalah pekerjaan dan pendapatan bapa yang memerlukan
mereka bekerja lebih daripada satu pekerjaan, justeru masa adalah terhad.
Selain itu faktor pengaruh nilai tradisional Melayu yang meletakkan bapa
sebagai ketua keluarga memiliki “kuasa yang perlu dihormati dan ditakuti”
berkemungkinan menjadi penyebab bapa tidak berkelakuan mesra dengan anak.
Kesan Asuhan
Bapa kepada Perkembangan Kendiri Anak-anak
Kajian ini juga mendapati tahap asuhan bapa
mempunyai impak ke atas perkembangan konsep kendiri anak-anak. Terdapat satu bentuk
hubungan yang positif antara persepsi remaja terhadap asuhan bapa dengan konsep
kendiri mereka terutama dalam kalangan remaja perempuan.
Tiada Peranan
Bapa kepada Pencapaian Akademik Anak-anak
Kajian ini mendapati penemuan menarik yang mana
bapa seolah-olah tidak mempunyai peranan dalam perkembangan akademik anak-anak
walaupun peranan mereka dilihat secara positif oleh anak-anak. Pencapaian
akademik anak-anak dilaporkan agak tinggi namun hal ini tidak dapat dikaitkan dengan
asuhan bapa.
5.0 REFLEKSI
Bagi tujuan refleksi saya terhadap artikel jurnal Peranan
Bapa dalam Pembangunan Sahsiah Remaja dan Implikasinya Terhadap Nilai
Kekeluargaan, berikut disenaraikan pandangan dan perspektif saya mengikut
susunan berdasarkan isu utama dapatan kajian artikel jurnal tersebut (pada
halaman seterusnya).
Bapa memainkan
peranan asuhan dengan baik
Persepsi dan penerimaan umum adalah positif kepada
peranan bapa dalam asuhan kepada anak-anak. Peranan lebih ketara bapa dalam menyediakan
keperluan hidup dan dipandang tinggi. Islam sebagai agama yang syumul
memberikan panduan yang jelas berkenaan peranan bapa dalam mendidik anak. Saya
tidak menafikan bahawa kita sentiasa melihat kebanyakan bapa sememangnya
melaksanakan peranan ketua keluarga dalam mencari rezeki untuk keluarga. Namun
pandangan saya lebih tertarik untuk mencatatkan bagaimana panduan Rasulullah
sollaAllahu alaihi wa sallam dalam mendidik anak-anak. Walaupun puteri Baginda
memiliki iman yang kental, namun Baginda tetap berpesan kepada anakandanya itu:
“Wahai Fatimah, bebaskanlah
dirimu daripada neraka.” Contoh ini adalah jelas dan mulia kepada para bapa
untuk mengikutinya dalam mendidik dan mengasuh anak-anak. Lebih-lebih lagi, saranan
mendidik anak-anak ini juga dirakamkan dalam firman Allah SWT dalam al-Quran
surah al-Tahrim ayat ke-6 : “Wahai orang yang beriman! Selamatkan diri kamu dan
anggota keluarga kamu daripada api neraka”. Panduan Quran kepada para bapa juga
ditunjukkan dalam Surah Luqman ayat ke-13: "Dan ketika Luqman berkata
kepada anaknya, pada waktu dia memberi pengajaran kepada anaknya: Hai anakku,
janganlah kamu menyekutukan Allah, sesungguhnya menyekutukan Allah adalah
benar-benar kezaliman besar." Di sini, Luqman sebagai seorang bapa
mengutamakan didikan kepada anaknya terutamanya dalam tauhid kepada Tuhan, dan
tidak mensyirikkan-Nya. Seandainya aspek paling asas (tauhid) sudah perlu
dididik bapa kepada anak, maka pastinya didikan aspek-aspek cabang seterusnya
juga menjadi kewajaran bagi bapa untuk melaksanakannya.
Jika
dilihat secara umum konteks Malaysia, kita dapat menyatakan pemerhatian yang
sederhana bahawa kebanyakan bapa menzahirkan komitmen mereka bekerja mencari
rezeki menyara keluarga. Dari sudut didikan kepada anak-anak, tidak keterlaluan
dikatakan bahawa dalam konteks Malaysia, masyarakat kita lebih melihat peranan
ini tergalas kepada para ibu semata-mata. Oleh sebab yang demikian, hal ini
amat perlu dibaiki dan diperkasakan. Para bapa perlu sedar akan hal ini dan
tidak terus lepas tangan kepada para ibu. Hal ini demikian kerana peranan bapa
sememangnya benar. Bapa sebagai ketua yang memimpin keluarga seharusnya menjadi
‘role model’ kepada isteri dan anak-anak. Personaliti bapa yang baik
dapat menjamin kesejahteraan dalam keluarga (Izzah & Salasiah, 2018).
Faktor Kurang
Kemesraan dan Masa Diluangkan Bapa dengan Anak-anak
Berbicara soal kurangya masa dan kemesraan
diluangkan bapa dengan anak-anak, saya berpandangan secara umum bahawa realiti
ini secara pastinya berlaku. Hal ini menjadi lebih ketara apabila si bapa
berhadapan tekanan untuk bekerja lebih daripada satu jenis pekerjaan atau
perniagaan bagi menampung kekurangan jumlah yang diperlukan untuk menyara
keluarga. Hal ini berlaku lebih-lebih lagi kepada keluarga yang datang daripada
kelompok miskin dan sederhana yang pastinya mereka bertarung dengan keperluan
mencukupkan wang perbelanjaan dalam realiti kos hidup yang semakin meningkat.
Kita perlu berlaku adil kepada mereka juga. Bagaimana mungkin kita dapat
menjangkakan mereka mampu meluangkan masa yang begitu banyak untuk bermesra dan
bersama anak-anak. Boleh jadi, sewaktu mereka tiba di rumah sudah lewat dan
diri mereka penat. Fokus dan tenaga mungkin tidak begitu optimum kepada
anak-anak. Sungguhpun demikian, cabaran ini boleh dihadapi dengan mengusahakan
masa berkualiti bersama keluarga. Para bapa hanya perlu meluangkan kira-kira 5
minit pertama mereka berjumpa dengan isteri dan anak-anak, berkomunikasi dengan
penuh perhatian, bertentang mata dengan mata. Kita yakin bahawa masa berkualiti
ini akan memberi impak kepada hubungan dan kemesraan. Masa berkualiti ini turut
berkait rapat dengan pengurusan masa. Claessens et al. (2004) mendefinisikan pengurusan
masa sebagai tingkah laku yang menyasarkan ke arah penggunaan masa secara
efektif semasa melaksanakan aktiviti yang bermatlamat.
Seterusnya mengulas tentang pengaruh nilai
tradisional Melayu yang meletakkan bapa sebagai ketua keluarga memiliki “kuasa
yang perlu dihormati dan ditakuti”, saya berpendapat bahawa pemurnian pandangan
ini wajar diperkasakan. Tanpa mengurangkan tradisi nilai Melayu yang memuliakan
bapa, pelaksanaanya wajar dicantikkan lagi dengan unsur kasih-sayang, mesra,
lembut namun tetap tegas berprinsip. Hal ini akan menyebabkan rasa hormat
terhadap bapa terus kuat dimilki, pada masa yang sama jurang kemesraan antara
bapa dengan anak-anak dapat dikurangkan. Anak-anak akan tahu di mana
sempadannya. Mereka juga tahu adanya ketegasan disiplin yang akan membentuk
sahsiah dan jati diri mereka.
Kesan Asuhan
Bapa kepada Perkembangan Kendiri Anak-anak
Menyentuh aspek perkembangan kendiri, saya
berpandangan untuk menyetujui dapatan kajian ini yang mendapati adanya impak
asuhan bapa kepada perkembangan kendiri anak-anak. Dalam konsep kendiri,
seseorang itu melakukan penilaian ke atas dirinya sendiri atau bagaimana ia
menganggap tentang dirinya sama ada secara positif atau negatif. Perkembangan
kendiri kanak-kanak sememangnya melalui fasa yang kritikal semasa mereka
membesar, meneroka dan mengetahui lebih banyak perkara. Justeru, dengan
penglibatan bapa yang dengan personaliti tersendiri memberikan maklum balas,
teguran, nasihat, cadangan kepada anak-anak : bapa akan mempengaruhi pemikiran
anak-anak bagaimana mereka melihat diri sendiri, keyakinan dan harga diri. Oleh
sebab yang demikian, amat wajar para bapa memberikan perhatian yang sepatutnya
sepanjang tempoh anak-anak menjalani proses perkembangan kendiri. Sebarang
perkataan yang diluahkan kepada anak-anak akan memberi kesan, sama ada positif
atau sebaliknya.
Tiada Peranan
Bapa kepada Pencapaian Akademik Anak-anak
Pada hemat saya, dapatan kajian yang menunjukkan
seolah-olah tiada kaitan peranan bapa dengan pencapaian akademik anak-anak
tidak sepatutnya dipukul secara rata kepada semua bapa. Situasi ini mungkin
berbeza mengikut latar belakang tahap kesedaran dan pendidikan bapa tersebut.
Boleh jadi bapa yang mempunyai kesedaran tinggi adalah bermotivasi menunjukkan
peranannya dalam pencapaian akademik anak-anak. Selain itu, boleh jadi
penglibatan mereka adalah tidak secara langsung yang boleh dilihat oleh
anak-anak. Mereka sebenarnya terlibat dengan cara mengusahakan kelengkapan
pembelajaran yang terbaik, memberikan wang belanja ke sekolah yang mencukupi,
bertanya kepada ibu tentang perkembangan akademik dan juga doa yang dilafazkan
agar anak-anak cemerlang.
Sungguhpun demikian, saya tetap berpandangan bahawa
para bapa sememangnya boleh berusaha untuk membaiki penglibatan peranan mereka
yang lebih jelas dilihat kepada pencapaian akademik anak-anak. Cadangannya
adalah dengan menggunakan masa yang berkualiti, mereka boleh bertanya kepada
anak-anak tentang perkembangan akademik, mengajar mana-mana topik yang mereka
boleh.
Kesimpulan bagi ulasan saya adalah potensi dan
peranan bapa sememangnya diperlukan bagi membentuk anak-anak sebagaimana yang
telah dibincangkan dalam perbincangan artikel dan ulasan peribadi saya.
Rujukan
Claessens,
B.J.C., Van Eerde, W., Rutte, C.G., & Roe, R. A.. 2004. A review of time
management literature. Personnel Review, 36(2): 255-276
Izzah
Nur Aida Zur Raffar, Salasiah Hanin Hamjah. 2018. Personaliti Bapa Menurut
Perspektif Islam dan Aplikasinya dalam Keluarga. Islāmiyyāt 40, no. 1
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.