Ulama Benteng

Ulama Benteng

Rabu, 7 April 2010

Hakikat Setiap Nafas Yang Dihirup dan Dihembuskan



Hikmah: Ketahuilah secara hakikatnya untuk tujuan apa kita bernafas tanpa henti ini.

Benar kata para sufi, dunia sangat mempengaruhi kita, lantas memperdaya dan kita daripada meyakini bahawa kehidupan akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya. Pernah Nabi Muhammad s.a.w memberikan perbandingan mengenai dunia ini kepada para sahabat. Antaranya ialah bangkai seekor kambing yang buruk keadaannya dan tiada siapa yang mahu membelinya dan juga satu perumpamaan lagi ialah apabila jari dicelupkan ke dalam air laut dan kemudian diangkatnya jari tersebut. Air yang masih berada pada jari tersebut dibandingkan dengan air laut.

Kedua-duanya ialah perbandingan dunia dengan akhirat pada pandangan ALLAH s.w.t. Maka memang kita mengukuhkan keyakinan kita bahawa kita bukan hidup di dunia ini secara mutlaknya, tetapi hanya sekadar persinggahan yang sungguh-sungguh terlalu sementara. Jadi, memang setiap nafas kita adalah untuk pengabdian diri kita kepada ALLAH s.w.t. Memang kita kepunyaan Dia.

Jangan mudah ditipu dunia. Bersedialah dengan kematian kerana kematian ialah permulaan kehidupan orang-orang beriman.

Jadilah kita insan yang tamak dalam merebut peluang keredhaan ALLAH s.w.t. Maka pada maqam siddiq dan ikhlas yang lebih tinggi, diri akan terasa fana' di hadapan ALLAH yang baqa. Kebaikan yang dilaksanakan terasa bukan dirinya yang melakukan.

Wallah a'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...