Ulama Benteng

Ulama Benteng

Isnin, 1 Julai 2013

Catatan Kuliah Al-Hikam bersama KH Ahmad Fahmi Zamzam Al-Banjari Al-Maliki

Sebahagian manfaat diambil daripada majlis bersama guru kita malam semalam: (dalam susunan perkataan dan kefahaman saya)

- Kurniaan daripada Allah in syaa Allah akan diberikan kepada kita. Namun persoalan lebih besar tertuju kepada kita, "Mahu berusaha atau tidak?" (merujuk mafhum ayat Al-Quran tentang siapa yang bersungguh-sungguh pada jalan-Nya, Allah akan tunjukkan)

- Para auliya Allah, orang-orang yang bersih jiwa mereka, hampir jiwa mereka kepada Allah: hati mereka sentiasa tenang dan lazat dengan zikir kepada Allah, tidak hati mereka berminat dengan kemewahan dunia, dan sedemikianlah keadaanya di dunia sehinggalah ke akhiratnya.

- Mafhum daripada para tokoh sufi, bagaimana menggambarkan kelazatan zikir mereka kepada Allah, maka hal demikian itu diketahui oleh para raja di dunia, maka mereka meninggalkan kesenangan dunia dan menyertai kelazatan zikir tersebut.

- Dosa tetap dijadikan sempadan dan tidak boleh dipermudah-mudahkan dan dijadikan belitan tipuan. Perlu serius dihindari. Seumpamanya, tidak boleh mengatakan tabiat merokok pada seorang yang didakwa wali Allah sebagai suatu penutupan rahsia pada dirinya. (Maka secara jelas kita boleh faham - pengamalan tazkiyyatu an-nafs/tasowwuf perlu berdasarkan dan mematuhi peraturan syariat agama - perlu menjauhi pelanggaran syariat yang bersembunyi atas nama tasowwuf)

- Persiapan zahir seperti kurangnya makan berlebihan, zuhud terhadap kesedapan dunia adalah antara syarat zahir untuk membolehkan kosongnya hati daripada perkara-perkara selain Allah, dan hal sedemikian itu membawa dan membantu mencapai kualiti zikir dalam hati yang merasai kebesaran Allah.

- Perlunya ada guru yang mursyid dalam perjalanan menuju Allah - sehinggalah bertemu Allah - ambil iktibar perjalanan Nabi kita sollaAllahu alaihi wa sallam yang dibimbing oleh malaikat Jibril alaihissalam sebagai guru mursyid dalam peristiwa israk mikraj yang memimpin Nabi daripada bermacam-macam gangguan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...