1. Bezakan antara aliran mutakallimun dan aliran Hanafiyyah dalam usul
fiqh. * |
Aliran Mutakallimun
Bentuk penulisan menyamai cara ulama kalam dari segi dialog, soal jawab,
menetapkan sesuatu masalah serta menentukan dalil untuknya.
Bagi menentukan sesuatu kaedah usul, penulis akan menggunakan dalil-dalil aqliy
dan naqliy. Matlamat mereka adalah bagi melahirkan kaedah yang terkuat dan
tepat.
Mereka tidak menjadikan pembentukan sesuatu kaedah dari hukum-hukum fiqh yang
sudah ada sebagai matlamat mereka.
Setelah menetapkan sesuatu kaedah, mereka akan meneruskannya sekalipun
bersalahan dengan ijtihad-ijtihad imam mereka.
Kebanyakan ulama kalam membahas masalah-masalah usul dengan menetapkan
kaedah-kaedah.
Ulama yang cenderung kepada metode ini ialah para ulama mazhab Maliki, Syafie
dan ulama-ulama kalam.
Dalam aliran ini terdapat pandangan yang bersifat logik dan falsafah. Mereka
membicarakan asal usul bahasa dan membahas setiap permasalahan secara rasional
akal, seperti perbahasan mengenai kebaikan akal fikiran, keburukan sesuatu
perbuatan dan sebagainya.
Mereka turut bersetuju bahawa semua hukum selain bidang ibadat adalah bersifat
rasional akal.
Aliran Hanafiyyah
Menekankan penetapan kaedah-kaedah usul pada masalah-masalah yang dinukilkan
daripada imam-imam mazhab Hanafi.
Penulisnya akan menentukan kaedah-kaedah atau usul serta mengaitkannya dengan
hukum-hakam fiqh.
Mereka memberi perhatian untuk menentukan kaedah-kaedah usul berdasarkan
ijtihad-ijtihad yang dinukilkan daripada imam-imam mereka. Ini bermaksud mereka
membuat kaedah usul mereka berdasarkan nukilan-nukilan ijtihad dihimpunkan
daripada imam-imam mereka.
Jika mereka mendapati terdapat antara kaedah tersebut tidak secocok dengan
ijtihad-ijtihad imam mereka, mereka akan mengubah sehingga kelihatan selari.
Penulisan jenis ini cenderung kepada bentuk penulisan fiqh. Oleh sebab
demikian, kitab-kitab yang ditulis berdasarkan kaedah ini adalah padat dan
sarat dengan masalah-masalah fiqh.
Menurut sebahagian pengkaji, tindakan mereka tersebut adalah kerana para imam
mereka tidak meninggalkan sebarang usul yang tersusun untuk dijadikan panduan.
2. Nyatakan dua aspek perbezaan antara hukum taklifi dengan hukum wad’i * |
Hukum Taklifi
Titah / khitab Allah yang mengandungi tuntutan supaya melakukan sesuatu
tindakan atau tuntutan supaya meninggalkannya, atau pemberian pilihan sama ada
untuk melakukan atau tidak.
Dinamakan hukum taklifi kerana dalamnya terkandung pembebanan terhadap mukalaf
supaya melakukan atau meninggalkan sesuatu.
Pemberian pilihan daripada Allah juga termasuk dalam pembebanan kerana
kebanyakkannya adalah sedemikian maka dijadikan sebahagian daripada hukum
taklifi.
Walaupun apa yang dituntut itu merupakan suatu taklif atau pembebanan, namun
itu adalah mengikut kadar kemampuan seseorang mukalaf supaya tuntutan itu dapat
dilaksanakan dengan baik. Contohnya, hukum menunaikan haji adalah wajib tetapi
kepada mereka yang berkemampuan.
Jenis hukum taklifi: ijab, nadb, tahrim, karahah, ibahah
Hukum Wad’i
Khitab Allah yang berkaitan dengan menjadikan sesuatu sebagai sebab, syarat,
penghalang, sah atau fasad.
Atau dengan kata lain ia adalah sesuatu yang menyebabkan ada atau tiadanya
hukum taklifi.
Ia juga ditakrifkan sebagai suatu sebab, syarat, penghalang, sah dan batal bagi
menetapkan sesuatu hukum.
Jenis hukum wad’i : sababiyah, syartiyah, man’iyah, kedudukan sesuatu itu sah,
kedudukan sesuatu itu fasad/batal.
Perbezaan antara hukum taklifi dan wad’i :
Maksud daripada hukum taklifi ialah tuntutan terhadap mukalaf untuk melakukan
sesuatu atau menahannya, atau memberi pilihan sama ada untuk melakukan atau
meninggalkannya.
Sedangkan hukum wad’i tidak bertujuan membentuk bebanan dan
pilihan, sebaliknya nak mengaitkan sesuatu dengan perkara yang lain dan sudut
sababiyah atau syartiyah.
Mafhum daripada tuntutan dan pemberian pilihan dalam hukum taklifi adalah dalam
kemampuan mukalaf dan kebolehupayaan mereka. Sebaliknya dalam hukum wad’i
kadang kala dalam kekuasaan mukalaf dan ada yang tidak berada dalam kekuasaan
mukalaf.
3. Nyatakan dua perbezaan antara sabab dan shart dalam hukum wad’i * |
Sabab
Didefiniskan sebagai “suatu sifat zahir yang tetap lagi tetap, yang ditunjukkan
oleh dalil sam’iyy bahawa ianya penunjuk/petunjuk kepada hukum syarak, yang
lazim dengan kewujudannya, maka wujud hukum, dan lazim dengan ketiadaannya
tiada hukum.”
Atau ianya suatu sifat yang pasti sebagai kaitan kepada kewujudan hukum.
Oleh itu, dengan adanya sifat itu melazimkan adanya hukum dan tidak adanya
sifat itu melazimkan ketiadaan hukum.
Contoh : gelincirnya matahari menjadi sebab masuknya waktu sembahyang.
Sesuatu itu tidak sah dijadikan sebab kecuali Allah sendiri yang menjadikannya
kerana hukum-hukum taklifi merupakan bebanan yang hanya ditentukan oleh Allah.
Dan sebab itu bukannya yang mewujudkan hukum sebaliknya hanyalah sebagai tanda
kewujudan hukum.
Shart
Shart ialah sifat yang jelas serta tetap, yang bergantung kepadanya
kewujudan sesuatu hukum tanpa memberikan kesan kepadanya, yang pasti dengan
ketiadaannya tiada hukum dan tidak semesti dengan kewujudannya wujud hukum dan
tidak wujudnya hukum.
Sesuatu yag membentukkan hukum atau sebab terikat pada kewujudannya tetapi
bukanlah sebahagian daripada hukum atau sebab.
Contoh : berwuduk adalah syarat sah solat kerana lazim dengan ketiadaan wuduk,
tiadanya solat yang sah, tetapi tidak semestinya dengan ada wuduk adanya solat
kerana mungkin seseorang berwuduk untuk membaca al-Quran bukannya untuk
menunaikan solat. Dan tidak semestinya dengan ada wuduk tiada solat kerana
mungkin berwuduk kemudian baru mendirikan solat.
4. Berikan satu contoh ayat al-Quran yang berkaitan
dengan qat’iyy al-dalalah dan zanniy al-dalalah serta huraikan aspek qat’iy
dan zanniy pada ayat tersebut * |
Ayat al-Quran yang berkaitan dengan qat’iyy
al-dalalah :
Surah ke-24 (An-Nur), ayat ke-2:
الزَّانِيَةُ
وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ
Aspek qat’iy
Makna yang dapat difahami daripada sesuatu lafaz hanya satu, atau tiada
kebarangkalian makna lain yang boleh difahami daripada lafaz مِائَةَ جَلْدَةٍ , angka 100 kali sebatan. Tidak ada
keberangkalian bilangan sebatan 50 kali, atau 200 kali, atau lain-lain.
Ayat al-Quran yang berkaitan dengan zanniy al-dalalah:
Surah ke-2 (Al-Baqarah), ayat 228:
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ
ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ
Aspek zanniy
Sesuatu lafaz itu mempunyai kebarangkalian makna lebih
daripada satu, pada kalimah قروء , adakah
membawa maksud suci atau haid. Hal ini turut menjadi zanniy bagi penutur asal
bahasa Arab itu sendiri.
5. Qira’at shadhdah dalam al-Quran adalah “sahih dari
segi sanadnya tetapi diriwayatkan secara ahad”. Jelaskan maksud kenyataan
tersebut. * |
Sahih
dari segi sanad : dengan maksud rantaian periwayatan dapat dikesan dan betul
sahih.
Riwayat secara ahad : adalah sesuatu
Riwayat yang tidak cukup syarat untuk menjadikan ia sebagai riwayat yang
mutawatir walaupun perawinya ramai
Qiraat shadhdhah ialah bacaan yang tidak diiktiraf oleh pembaca-pembaca
tempatan kerana tidak mutawatir. Qiraat ini tidak diriwayatkan pada setiap masa
oleh sekumpulan ramai yang mustahil untuk melakukan pendustaan.
Qiraat shadhdhah juga diriwayatkan secara ahad (bukan mutawatir) dan tidak
bertepatan dengan tatabahasa dan makna Bahasa Arab.
Qiraat shadhdhah itu sama ada:
pertamanya yang terkeluar daripada tulisan mashaf Uthmaniyy
keduanya qiraat yang sejajar dengan tulisan mashaf Uthmaniyy tetapi tidak sah
sanadnya
Qiraat shadhdhah adalah tidak mencapai tahap mutawatir dan mashhurah seperti
ciri-ciri yang ada pada mashaf Ubaiyy Ibn Ka’ab.
Pendapat yang masyhur menyatakan selain daripada 10 qiraat dikira shadh dengan
disepakati.
6. Di antara peranan al-Sunnah adalah menjelaskan
hukum yang umum yang dibawa dalam sesuatu ayat al-Quran. Nyatakan SATU contoh
hukum umum tersebut dengan membawa ayat al-Quran yang umum dan al-Sunnah yang
mengkhususkannya. * |
Contoh pertama: ayat berkenaan perkara yang haram dimakan
secara umum, seperti dalam ayat ini (Surah ke-6, ayat ke-145) :
قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا
عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا
أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ
بِه
Hadis (al-Sunnah) mengkhususkan lagi makanan haram dimakan
iaitu jenis burung diharamkan untuk dimakan:
نهى عن كل ذي ناب من السباع وعن كل ذي مخلب من الطير
Contoh kedua: hukuman hudud (potong tangan) bagi kes curi
Surah Al-Maidah, ayat 38:
وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا
جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
Mafhum ayat berkenaan hukuman potongan tangan, namun tidak dijelaskan
secara terperinci, adakah potongan tangan hingga ke siku atau ke lengan. Juga,
ayat tidak perincikan berapakah kadar minimum barangan dicuri.
Hadis (al-Sunnah) memperjelaskan hukuman potong itu pada pergelangan tangan,
dan kadar minimum barang dicuri:
Riwayat dari Aisyah r.a. menjelaskan :
لاَ تـُقْطَعُ يَدُ سَارِقٍ إِلاَّ فيِ رُبُعِ دِينَارٍ
فَصَاعِدًا “Tidaklah dipotong tangan seorang pencuri kecuali jika dia
mencuri seperempat dinar atau lebih dari seperempat dinar ” H.R. Muttafaq
‘alaih.
Selain itu, ayat Quran memerintahkan solat, namun tidak dijelaskan bagaimana
cara bersolat :
Allah Taala berfirman:
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ
وَزُلَفًا مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ
ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ
Maksudnya: Dan dirikanlah sembahyang, pada dua bahagian
siang, dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam.
Sesungguhnya amal-amal kebajikan itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah
Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu
beringat.
Surah Hud, (11:114)
Hadis (Al-Sunnah) memperincikan cara solat, mafhum hadis : solatlah
sebagaimana kamu lihat aku bersolat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.