Ulama Benteng

Ulama Benteng

Selasa, 15 September 2009

Tetapkan Niat, Kuatkan Azam, Teruskan Usaha


Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Maju ke hadapan, usah toleh ke belakang. Arahan Rasulullah s.a.w. kepada Saidina Ali k.w. dalam Perang Khaibar; maju ke hadapan dan jangan menoleh ke belakang/berundur, perangi musuh sehingga mereka mengakui tiada tuhan layak disembah melainkan ALLAH dan Muhammad pesuruh ALLAH.


Tetapkan niat yang sentiasa disucikan, kuatkan keazaman dan kesungguhan, teruskan usaha tanpa henti dan tiada mengenal penat dan putus asa. Pohon selalu kudrat daripada ALLAH.

Ustaz Haisam memberikan nasihat dalam kuliah subuh beliau,

"Sesiapa yang berazam bersungguh-sungguh untuk menghafaz keseluruhan al-Quran tetapi dia meninggal dunia sebelum selesai tercapai hajat tersebut, insya ALLAH akan dibangkitkan nanti pada hari akhirat sebagai hafiz al-Quran. Sesungguhnya amal itu dikira berdasarkan niat (sebagaimana disebut dalam hadits berkaiatan niat)."

Maha Suci ALLAH, bukankah rahmat, kasih sayang dan kurniaan ALLAH itu terlalu luas ibarat laut tak bertepian? Bukankah menjadi hamba ALLAH itu suatu perkara yang sangat lazat?

Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...