Ulama Benteng

Ulama Benteng

Ahad, 12 Februari 2012

Menyambung Usaha Penulisan Ilmiah


Gambar sekadar hiasan (sumber)

Salam mahabbah, salam kesungguhan dalam penghambaan saya ucapkan kepada semua sahabat-rakan pengunjung laman blog ini.

Segala puji bagi Allah dan selawat serta salam dipanjatkan buat Baginda Nabi kita sholla Allah 'alaihi wa aalihi  wa sallam, para sahabat Baginda dan seluruh umat Islam.

Kita memanjatkan setinggi-tinggi rasa syukur atas segala kurniaan Allah kepada kita, yang tidak putus-putus diberikan sehingga saat ini. Mudah-mudahan kita sentiasa diberikan kekuatan untuk menjadi para hamba-Nya yang bersyukur.

Pada catatan kali ini, saya berasa terpanggil untuk berkongsi idea dengan sahabat-sahabat semua mengenai usaha penulisan ilmiah bagi peringkat peribadi kita sendiri. Bagi saya sendiri, biarpun blogspot saya ini agak lama tidak dikemas kini dengan catatan terbaru, saya masih juga giat berkongsi melalui status-status Facebook.

Apabila dilihat semula segala catatan berguna tersebut, termasuk daripada rakan-sahabat Facebook lain juga kongsikan, saya mengamati adanya kewajaran bagi kita mengambil tindakan proaktif untuk menyusun segala ilmu tersebut dalam keadaan yang lebih tersusun demi rujukan pada masa akan datang.

Insya Allah, itulah yang sering bermain dalam fikiran saya akhir-akhir ini. Tambahan pula, memikirkan usia semakin meningkat, keberangkatan menuju akhirat semakin dekat titiknya, amalan pula masih tidak seberapa, maka saya mengingatkan diri saya sendiri dan sahabat-sahabat pembaca semua mengenai sabda Nabi kita sholla Allah 'alaihi wa aalihi wa sallam mengenai tiga sumber pahala yang berterusan (walaupun kita telah meninggal dunia): ilmu bermanfaat yang diajarkan, sedeqah jariah, dan doa anak yang soleh. 

Sebagai mukmin yang berjiwa besar dan amat mencintai perkampungan akhirat, saya mengajak kita semua untuk merebut segala peluang bagi ketiga-tiga sumber pahala tersebut. Insya Allah, bagi kategori ilmu bermanfaat yang diajarkan, saya yakin bahawa usaha penyusunan ilmu (yang boleh kita mula buat dalam dokumen Microsoft Word) dan seterusnya disebarkan melalui laman-laman internet seperti blogspot, wordpress, Facebook dan lain-lain lagi.

Insya Allah, sama-sama kita berusaha, berdoa dan bertawakkal kepada Allah agar dimudahkan niat murni ini.

Terima kasih kepada semua sahabat kerana masih memberikan sokongan kepada usaha kerdil saya ini.

Bertemu lagi.


'Abdullah Munib ilai Hi
Kuantan, Pahang
..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...