Ulama Benteng

Ulama Benteng

Ahad, 23 September 2012

Easy and continuous income!


Easy and continuous income!

- Pendapatan yang mudah dan berterusan masuk walau kita sudah tidak berada di dunia ini lagi nanti.

- Ada tiga saluran:

1) Sedeqah jariah
2) Ilmu bermanfaat yang diajarkan
3) Anak soleh

Pujuk diri kita, sebagai contohnya untuk saluran sedeqah jariah, jika ada peluang untuk salurkannya, segera ambil butiran untuk memasukkan sumbangan tersebut (dengan cara yang berkesan agar pihak penerima terima dengan betul), dan lebih indah lagi jika dapat dilaksanakan secara rahsia yang disembunyikan rapat, yang mana itu pula insya Allah akan membolehkan si pelaku tergolong dalam 7 golongan yang mendapat pengiktirafan Allah di akhirat nanti.

Sebagai huraian lanjut, sebagai contoh kita mewaqafkan jumlah tertentu untuk kegunaan masjid, sekolah agama dan kebaikan umum yang lain, selama mana tempat itu digunakan, selama itulah pahala akan masuk ke dalam akaun kita.

Insafi kehebatan sahabat Nabi kita sollallahu alaihi wa sallam yang paling berjasa kepada Baginda, yang mendapat maqom Siddiqiin, iaitu Saiyyiduna Abu Bakr rodhiya Allahu 'anhu, beliau menyalurkan wang bagi tujuan pembinaan masjid Nabawi yang menjadi pusat perkembangan Islam. Maka sehingga hari ini, pahala daripada amalan beliau tersebut terus-menerus diterima.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...