Ulama Benteng

Ulama Benteng

Jumaat, 8 Mei 2015

Memanjangkan cadangan dan pengalaman tentang aspek keselamatan (HSE)

Memanjangkan cadangan dan pengalaman tentang aspek keselamatan (HSE)

 


Tadi, Ketua Pengarah MIROS Prof Dr. SV Wong telah memanjangkan emel saya kepada Timb. Ketua Pengarah JKJR (Jabatan Keselamatan Jalan Raya) untuk pertimbangan perancangan masa akan datang.

Secara tuntasnya, saya menyebut pengalaman saya bagaimana penekanan dan pengamalan HSE dalam sektor industri swasta (secara khususnya dalam syarikat minyak dan gas negara) adalah berkesan dan terpahat dalam kesedaran, sikap dan pengamalan saya.

HSE sentiasa disebut, diingatkan, diberi perhatian dalam kebanyakan komunikasi dan acara/aktiviti. Poster/kad/bunting dan seumpanya yang berupa peringatan HSE diwujudkan. Bahkan, tagline dalam signature emel turut menyebut tentang sasaran sifar kemalangan agar semua sentiasa ingat dan peka.

Budaya dan sikap yang begitu teliti, prihatin, peka terhadap soal keselamatan sangat wajar dipupuk dalam kalangan masyarakat/rakyat kita.

Saya mencadangkan agar pada segenap bidang dan peringkat kerajaan atau swasta, peringkat sekolah, kampung, dan lain-lain lagi untuk mula menjadikan aspek keselamatan (HSE) sebagai salah satu keutamaan yang penting dan selalu disebut dalam hampir setiap majlis dan aktiviti.

Perkara yang sangat mustahak (iaitu keselamatan nyawa) adalah sangat berbaloi untuk sentiasa disebut-sebut, diulang diingatkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...