Ulama Benteng

Ulama Benteng

Khamis, 26 Mei 2011

Buat Apa Sahaja, Nak Selamat Di Sana

Segala apa sahaja yang kita lihat di atas muka bumi ini ada pengajaran yang boleh membawa kita kembali mengingati keagungan Allah, kekekalan alam akhirat. 

(Gambar: Remarkable Rocks, Kangaroo Island, South Australia, Australia. Diambil pada April 2011)




Putaran bumi, peredaran masa adalah sesuatu yang merisaukan bagi orang-orang beriman.

Mengapa?

Mungkin antara yang utama untuk difikirkan bagi persoalan ini ialah: Tempoh keberadaan kita di dunia ini semakin singkat!

Kita dapati, dalam Islam sentiasa ada dua unsur terbesar dalam mendidik umat: 1) Unsur ganjaran kebaikan, khabar gembira dengan nikmat syurga  2) Unsur balasan buruk, azab, ancaman seksa dan kedahsyatan akhirat.

Apabila kita meneliti perkhabaran Al-Quran dan Al-Hadits tentang suasana kebangkitan ke mahsyar, proses perbicaraan, proses meniti titian sirat melintasi neraka dan seumpamanya, pasti akan hadir perasaan gerun dan tidak mampu terus 'duduk diam'.

Syaikhuna Al-Murobbi, Syaikh Ahmad Fahmi Zamzam hafizhohullah pernah menyatakan dalam satu kuliah, bagaimana orang soleh apabila mereka menunaikan solat dan munajat kepada Allah, apabila mereka membayangkan suasana bagaimana dia akan melintasi neraka dan meniti titian sirat, kerana perasaan takut dan risau yang sangat tinggi itu, menyebabkan mereka menangis sehingga basah janggut mereka.

Allah, Allah, Allah. Itu tahap makrifah mereka yang celik, bersih dan bersinar mata hati mereka.

Allah, Allah, Allah. Kita pun rasa tidak senang jika tiada apa-apa persiapan mula dibuat untuk hadapi kebenaran ini.


Ya, kita Buat Apa Sahaja, Nak Selamat Di Sana. Sunnguh-sungguh kita 'bersih'kan segala dosa kita supaya tidak tersangkut perjalanan ke sana.

Nabi kita tercinta shollallahu 'alaihi wa sallam dengan penuh perasaan cinta akan umatnya mendidik kita untuk melaksanakan persiapan menuju akhirat, sebagai usaha kita untuk menyelamatkan diri daripada azab neraka walau hanya dengan separuh biji kurma!


Allah, Allah, Allah. Maka dengan didikan Nabi tersebut, apa lagi alasan kepada kita untuk tidak mula bersiap daripada sekarang?

Insya Allah, mudah-mudahan ditetapkan hati dengan keikhlasan 100%, agar kehambaan ini akan terus diterima-Nya. Allahumma amiin.


....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...