Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 21 November 2009

Adab dan Keikhlasan

Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.


Sekadar berfikir dan mengajak para pembaca untuk berfikir. Saya catatkan pada status Facebook saya. Saya akui, saya pun orang awam. Saya sangat memerlukan bimbingan para 'ulama yang solihin. Saya tidak mahu menghalakan perkara ini kepada sesiapa. Semoga kita dapat capai suasana lebih sihat dan damai dengan adanya adab dan keikhlasan yang tinggi.

Bahayanya jika hilang adab seorang yang ada ilmu agama, kemudian cuba menunjuk handal dalam perkara bukan kepakarannya, memperlekeh 'ulama tradisional dan 'ulama sebelum ini sedangkan 'ijma antara mereka berdasarkan asas yang kukuh. Adakah dengan PhD dan gelaran Doktor menghalalkan keangkuhan kita? Ramai lagi insan yang lebih diluaskan ilmu oleh ALLAH, tetapi lebih kuat tawadhu' mereka. -Untuk difikirkan.

Selamatkan kesatuan umat Islam di Malaysia khususnya, sanggah perpecahan.


Moga kita dipimpin oleh 'ulama yang beradab, ikhlas dan tidak mencari populariti dengan membangkitkan isu khilaf yang telah lama selesai diputuskan 'ulama sebelum ini. Kita orang awam, perlu merujuk kepada ahli dalam setiap perkaranya. ^_^




Kita pohon agar diselamatkan dalam segala urusan, diampunkan atas kelemahan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...