Ulama Benteng

Ulama Benteng

Isnin, 24 Jun 2013

Antara Falsafah Ramadhan

Falsafah ibadah puasa dan Ramadhan (berdasarkan kuliah maghrib di Masjid Al-Hasanah B B Bangi tadi) serta perkara berkaitan dengannya

- mendidik kita untuk menjadi bertaqwa, untuk mengekang dan memberikan tekanan nafsu (nafsu syahwat, nafsu makan, nafsu untuk mengumpul kekayaan dunia), membentuk keperibadian yang mulia. Perkara yang halal sekalipun dilarang untuk dilakukan pada siang harinya. Sememangnya itu adalah satu bentuk didikan terhadap nafsu.

- lanjutan daripada didikan terhadap nafsu (3 jenis nafsu di atas), sesungguhnya banyak kebaikan yang menanti. Contohnya bagi nafsu makan, risiko penyakit dikurangkan, kesihatan badan ditingkatkan.

- bulan yang begitu banyak ganjaran kebaikan bagi setiap jenis amalan.

- salah satunya, orang yang memberikan makan minum bagi orang lain yang berpuasa, maka in syaa Allah si pemberi itu turut mendapat pahala puasa orang yang berbuka dengan makanan yang diberikan kepadanya tanpa berkurang sedikit pun pahala orang yang berpuasa tersebut.

..........

Mudah-mudahan Allah menyampaikan kita kepada Ramadhan Al-Mubarak, semoga kita beroleh motivasi, kesungguhan, kekuatan, keikhlasan, kemudahan untuk melaksanakan ibadah dengan terbaik yang termampu (baik kualiti mahupun kuantiti), serta dipertemukan kita dengan malam Al-Qadr, boleh beramal dengan baik pada malam Al-Qadr.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...