Ulama Benteng

Ulama Benteng

Rabu, 12 Jun 2013

Mula Mengumpul Dana Akhirat yang Kekal dan Berterusan

Mula mengumpul dana dan aset kekal serta berterusan dijana biarpun sudah meninggalkan dunia.

Bagus juga sekiranya kita sudah ada niat jelas dan ikhlas untuk menggunakan sebahagian pendapatan halal kita untuk tujuan hadiah-sedeqah-waqaf pada jalan Allah.

Bagi yang bekerja dan punyai pendapatan tetap bulanan, boleh juga diikhtiarkan potongan secara bulanan, bermula dengan satu jumlah minimum yang kita mampu. In syaa Allah, bagi pemberian pada organisasi yang dibenarkan, perlepasan cukai LHDN juga akan diperoleh (tetapi niatkanlah untuk memperuntukkan pendapatan kita pada jalan redha Allah, bukan untuk lari daripada cukai LHDN).

Pada pengamatan peribadi saya, potongan bulanan, biarpun kecil jumlahnya, itu melatih keikhlasan dan sikap konsisten, dan kita sudah maklum bahawa amalan yang konsisten walaupun sedikit adalah lebih dicintai Allah.

In syaa Allah, pendapatan dan harta kita juga akan beroleh keberkatan. Setiap RM 1 dibelanjakan ikhlas pada jalan Allah, minimum RM 10 menjadi milik kekal kita dalam akaun akhirat. Kita tak hilang apa-apa sebenarnya. Bahkan perbelanjaan ikhlas kerana Allah juga membuka pintu rezeki dan ketenangan hati.

### Boleh buat potongan bulanan daripada gaji kita (borangnya boleh didapati daripada jabatan pengurusan sumber manusia), dan boleh dimasukkan kepada mana-mana antara berikut:

- Jabatan zakat negeri (untuk zakat pendapatan)
- Perbadanan waqaf (untuk tujuan waqaf)
- Rumah anak yatim dan miskin
- Dana pembinaan dan pembangunan masjid, pusat, institusi ilmu Islam.
- dan banyak lagi...

Salah satu saluran waqaf yang ada: http://www.wakafselangor.gov.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...