UTHMANI MUDA & TURKI MUDA
Konsep pemerintahan berperlembagaan diasaskan Uthmani Muda &
diteruskan oleh Turki Muda. Tetapi, kedua-dua kumpulan ini berbeza.
Antara Perbezaan ialah:
1) Uthmani Muda terdiri daripada golongan intelektual berpendidikan
Barat.
2) Sebab kemunculan Uthmani Muda: tidak berpuas hati dengan sistem
pemerintahan & pentadbiran dalam era tanzimat.
Sebab Kemunculan Turki Muda:
1) Tidak bersetuju dengan bentuk kemutlakan pemerintahan Sultan
Abdul Hamid yang melantik pegawai-pegawai korup.
2) Mereka menggesa supaya dilaksanakan perlembagaan yang telah digantungkan
sebelum ini.
3) Akhirnya perlembagaan dilaksanakan semula pada 1908.
PERANG DUNIA PERTAMA
Berlaku pada November 1914, yang mana Dawlah ‘Uthmaniyyah memihak
kepada pakatan Jerman-Austria-Hungary menentang pakatan
Inggeris-Perancis-Rusia.
Sejak awal Inggeris telah menduga Dawlah ‘Uthmaniyyah akan menyebelahi
Jerman setelah meletusnya Perang Dunia I.
HUBUNGAN INGGERIS-ARAB
Polisi sokong orang Arab menentang ‘Uthmaniyyah @ polisi Arab diisytiharkan
sebagai polisi utama Inggeris di Timur Tengah apabila perang diisytiharkan terhadap
Dawlah ‘Uthmaniyyah.
Inggeris menghadapi tekanan dalam menjayakan polisi Arab ini terutama
apabila Shaykhal-Islam telah keluarkan fatwa bahawa perang sekarang ini adalah jihad
& seru orang Islam menentang pakatan Inggeris-Perancis & Rusia.
Respon terhadap fatwa ini, maka kerajaan India telah keluarkan satu
deklarasi bagi menjelaskan kedudukan sebenar mengenai perang yang didakwa tidakmempunyai
kaitan dengan agama.
Inggeris berjanji akan lindungi Tanah suci Islam dari serangan
musuh.
Deklarasi ini telah dipanjangkan kepada semua pemimpin Arab di
Arabia.
Tujuan Deklarasi diwar-warkan:
Menjawab perisytiharaan jihad yang dikeluarkan oleh Dawlah ‘Uthmaniyyah.
Inggeris bimbang andainya jihad diterima oleh masyarakat Islam, kedudukan
Inggeris bukan sahaja di Timur Tengah bahkan di India & di bumi Islam lain akan
turut terjejas.
Perancangan Inggeris-Perancis-Rusia di Dunia Islam
1) Perjanjian Konstantinople.
2) Perjanjian London.
3) Perjanjian Sykes-Pycot.
Hubungan Inggeris-Zionis & Deklarasi Balfour
Inggeris juga mengadakan hubungan dengan orang Yahudi & Zionis.
Kesannya, wujud Deklarasi Balfour pada 2 November 1917.
Deklarasi ini berdasarkan pengakuan sokongan Inggeris secara
terbuka kepada golongan Zionis & Yahudi.
Pengistiharan ini dibuat oleh Arthur James Balfour.
Keterlibatan Dawlah ‘Uthmaniyyah dalam Perang Dunia I dengan memihak
kepada Jerman-Austria-Hungary menentang Inggris-Perancis-Rusia telah merubah sejarah
dunia keseluruhannya.
Dalam Armistice Mudros pada Oktober 1918, Dawlah ‘Uthmaniyyah bersetuju
serahkan wilayahnya di Timur Tengah untuk dibahagikan antara Inggeris & Perancis.
Walau bagaimanapun ibu kota Istanbul, Thrace & Anatolia juga tidak
terlepas daripada ancaman Eropah dan pakatan Allied.
Keadaan dan suasana di Arabia berbeza jika dibandingkan dengan
wilayah ‘Uthmaniyyah lain di timur Tengah.
Keadaan ini menyulitkan usaha Inggeris untuk terus kekalkan
pengaruhnya di Arabia.
Kerumitan suasana ini dapat dilihat dengan meneliti usaha yang
cuba diketengahkan oleh Kementerian Luar Negeri yang mencadangkan agar Kerajaan
pilih polisi yang cuba mengelakkan pemimpin tempatan dari mencari dan
mendapatkan sokongan asing.
Cadangan lain ialah supaya satu kesatuan Arabia dibentuk.
Selepas berakhirnya perang, kekuasaan Dawlah ‘Uthmniyyah berakhir
dan digantikan dengan penjajahan Eropah dalam bentuk kuasa mandat dan
perjanjian.
Perjanjian San Remo (April 1920) telah hadiahkan Inggeris dengan
kuasa mandat untuk menduduki Iraq & Palestin.
Perancis pula diberi mandat untuk menduduki Syria & Lubnan.
Oleh itu, perjanjian sulit Sykes-Picot dan Deklarasi balfour merupakan asas
penting selepas perang.
Sementara itu, negara-negara Arab lain telah diberi kemerdekaan
tetapi masih terikat dengan perjanjian seperti Mesir, Jordan dan Ibn Saud.
Kesimpulan
Secara keseluruhannya abad ke-20 ini menyaksikan Dawlah ‘Uthmaniyyah
semakin lemah.
Kelemahan ini adalah dari rentetan dunia Islam abad ke-19.
Kuasa-kuasa Eropah semakin rakus menghancurkan Islam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.