PENDIDIKAN ZAMAN ‘ABBASIYYAH
Perkembangan pendidikan ‘Abbasi ialah kesinambungan era
Umawi.
Masjid dan kuttab menjadi institusi pendidikan yang utama.
Kurikulum turut ditambah dan mengalami perubahan dari satu
zaman dengan zaman yang lain.
Kuttab: tempat mengajar menulis, membaca dan pembelajaran
asas ilmu bahasa.
Masjid: dianggap sebagai institusi pengajian tinggi; ajar
Tafsir, Hadith, Fiqh, Falak, Sastera, Usul dan Tawhid.
Para pelajar perlu mengukur kelayakan mereka untuk mengikut
pengajian di masjid.
Pengajian di masjid dikenali sebagai halaqah.
Halaqah ini dikenali pula Madrasah sesuatu ilmu seperti
Madrasah al-Qur’an.
Tidak semua masjid dianggap sebagai IPT; hanya masjid tertentu
sahaja.
Para pensyarah dilantik oleh kerajaan.
Kurikulum dipantau oleh satu badan yang dikenali sebagai
Naqib al-Hashimiyyin.
Bidang paling aktif ialah perundangan.
Aspek perundangan juga turut diminati oleh Khalifah bagi
memudahkan urusan atau permasalahan rakyat yang muncul.
Perbincangan atau perdebatan giat berlaku di masjid dengan
tujuan untuk mendapat penyelesaian masalah.
Halaqah ini turut berperanan sebagai majlis fatwa.
Ia bertanggungjawab untuk mencari penyelesaian undang-undang
bagi membantu Khalifah.
Khalifah terlibat secara langsung dalam halaqah.
INSTITUSI AL-AZHAR
Ia diasaskan oleh Kerajaan Fatimiyyah (zaman ‘Abbasiyyah
juga) yang bermazhab Syiah.
Al-Azhar sebenarnya merupakan sebuah masjid yang dibina khas
untuk tentera Fatimiyyah yang bermazhab Syiah Isma’iliyyah.
Masjid ini dibina pada tahun 361H dan dikenali sebagai Jami’
al-Azhar.
Ia menjadi simbol kehebatan kerajaan Syiah Fatimiyyah.
Perkembangan ini tidak disenangi ‘Abbasi.
Antara yang diajar di al-Azhar ialah pengajaran tafsir
al-Qur’an menurut pandangan Syiah.
Turut diajar ialah kelas fiqh Syiah.
Al-Azhar menjadi pusat pendidikan Syiah yang ditanggung
sepenuhnya oleh Kerajaan Fatimiyyah di Kaherah.
Asrama turut dibina; dari masjid menjadi sebuah institusi
pendidikan masyhur.
Selain al-Qur’an dan fiqh, dakwah Syiah turut diberi
perhatian.
Ilmu bukan agama turut diajar.
Contoh ilmu: sastera, mantiq dan hisab.
Forum perbincangan hanya dikhaskan untuk ulama Syiah sahaja.
Al-Azhar menjadi pusat pengajian Syiah selama hampir 2 abad.
Namun ia gagal mensyiahkan penduduk Kaherah yang berfahaman
Sunni.
Fatimiyyah berjaya ditewaskan oleh Salah al-Din al-Ayyubi
pada 1171M.
Al-Azhar bertukar jadi pusat pengajian Sunni.
Ayyubiyyah tunduk patuh kepada Kerajaan ‘Abbasiyyah di
Baghdad.
INSTITUSI AL-NIZAMIYYAH
Penubuhan institusi ini dianggap sebagai kemuncak aspek
pendidikan di Baghdad.
Ia ditubuhkan oleh Perdana Menteri Nizam al-Mulk pada tahun
1065M.
Wilayah lain turut mencontohi penubuhan institusi ini.
Institusi pendidikan muncul di Naysapur, Isfahan, Herat,
Marw dan Mawsil.
Penubuhan institusi ini menjadi trend.
Al-Nizamiyyah dibina pada zaman Banu Saljuq mentadbir
‘Abbasiyyah.
Khalifah hanya simbol pemerintahan sahaja.
Banu Saljuq berjaya ketepikan Banu Buwayh yang bermazhab
Syiah daripada meneruskan kekuasaan di Baghdad.
Penubuhan institusi ini oleh Perdana Menteri menunjukkan
kuasa yang dimiliki.
Beliau berjaya mengenepikan Khalifah ‘Abbasiyyah dan juga
Sultan Saljuq.
Institusi ini mengandungi tiga fakulti; syariah, usuluddin
dan sains kemanusiaan.
Semua pensyarah dilantik oleh kerajaan.
Tujuan penubuhan: melatih cendekiawan untuk berhadapan
dengan golongan Syiah.
Pendekatan dilakukan secara ilmiah.
Saljuq perlu menghadapi kerajaan Syiah Fatimiyyah di Mesir,
Idrisiyyah di Maghribi
dan sebelum ini Buwayh di Baghdad.
Permasalahan yang timbul ialah idea dan pendekatan Syiah
yang nyata berbeza dengan Sunni.
Al-Nizamiyyah adalah berasaskan mazhab Syafie, meskipun
Nizam al-Mulk adalah mazhab Hanafi.
Antara tokoh al-Nizamiyyah: Abu Ishaq al-Shirazi, Abu Hamid
al-Ghazali, Ibn Shaddad.
Sokongan padu Nizam al-Mulk terhadap golongan Shafi’iyyah
menyebabkan mazhab lain tidak senang dengan polisi itu.
Peranan utama al-Nizamiyyah adalah untuk memerangi pengaruh
Syiah.
Dua abad selepas al-Nizamiyyah, muncul pula institusi lain
yag turut masyhur dalam sejarah pendidikan ‘Abbasiyyah.
INSTITUSI AL-MUSTANSIRIYYAH
Nama: al-Mustansiriyyah yang dibina oleh Khalifah
al-Mustansir b. al-Zahri pada 625H.
Ia dianggap bangunan tercantik dan mempunyai kelengkapan
yang lebih baik.
Tujuan penubuhannya adalah untuk menghapuskan kesan-kesan
pemerintahan Saljuq.
Ini memandangkan muncul pergeseran antara Khalifah dan
pemerintah Saljuq selepas kematian Nizam al-Mulk.
Segala kelengkapan diberikan secara percuma (pakaian dan
biasiswa).
Dibuka untuk semua mazhab, bukan satu mazhab sahaja. Syiah
dikecualikan.
Ini sesuai dengan peranan Khalifah sebagai pelindung semua
umat Islam.
Al-Mustansiriyyah dianggap sebagai IPT terbesar dengan dewan
kuliah, asrama, masjid, bangunan pentadbiran & hammam.
Ia mengandungi 4 iwan (fakulti/dewan) yang dikhaskan untuk 4
mazhab utama Islam.
Setiap iwanmempunyai profesor dan muridnya sendiri.
Selain ilmu agama, ilmu lain turut diajar seperti adabiyyah,
riyadiyyah, ‘aqliyyah dan tabi’iyyah.
Mempunyai Dar al-Qur’an dan Dar al-Hadith sendiri.
Ketua pentadbiran (nazir) ialah Qadi Abu al-Najib ‘Abd
al-Rahman al-Tikriti.
Beliau dibantu oleh beberapa penyelia dan pegawai rendah.
Seramai 29 orang diambil bertugas untuk menguruskan hal-ehwal
pentadbiran institusi al-Mustansiriyyah.
Ia juga mempunyai musalla dan imam tersendiri bagi setiap
mazhab.
Selain al-Nizamiyyah dan al-Mustansiriyyah, terdapat hampir
75 IPT lain di seluruh jajahan ‘Abbasiyyah.
RUMUSAN
Zaman ‘Abbasiyyah menyaksikan pencapaian aspek pendidikan
menerusi penubuhan al-Nizamiyyah dan al-Mustansiriyyah.
Al-Azhar turut ditubuhkan oleh Kerajaan Fatimiyyah untuk
menyebarluaskan pengaruh dan fahaman Syiah.
Perkembangan pendidikan ‘Abbasi telah diperkemas dan diperkukuhkan
dengan mengambil kira semua mazhab dan rakyat.
Kebanyakan IPT zaman ‘Abbasiyyah telah musnah, sama ada oleh
musuh atau alam.
Al-Mustansiriyyah masih kekal hingga kini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.