Susunan
nota ini dengan mengambil manfaat daripada pengajian Fiqh Ibadah dan Munakahat,
Sarjanamuda Pengajian Islam UKM
Definisi
& Dalil Pensyariatan
• Bahasa:
berdakap, berhimpun & bertaut
• Istilah: Aqad
yang mengharuskan hubungan suami isteri dalam bentuk yang dibenarkan oleh
syarak
• Firman Allah
(al-Nisa’:3): maka berkahwinlah
dengan perempuan (lain) yang kamu berkenan; dua, tiga atau empat. Kemudian jika
kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka
(berkahwinlah dengan) seorang sahaja
Hikmah
Perkahwinan
• Memenuhi
tuntutan fitrah
• Melahirkan
zuriat keturunan yang soleh dan terdidik
• Mewujudkan
kedamaian jiwa dan kesejahteraan rohani
• Membendung
akhlak yang buruk
• Membentuk
generasi manusia yang sejahtera
• Meluaskan
lingkungan kekeluargaan dan membina semangat bekerjasama
Hukum
Perkahwinan
• Sunat: Jika
seseorang itu berkeinginan untuk berkahwin, mempunyai belanja untuk perkahwinan
dan nafkah keluarga serta tidak takut terjerumus kepada kemungkaran jika tidak
berkahwin
• Sunat Tidak
Berkahwin: jika seseorang itu berkeinginan untuk berkahwin dan tidak memiliki
kemampuan untuk perbelanjaan perkahwinan dan nafkah isteri
• Makruh: Jika
tiada keinginan dan tiada kemampuan harta
• Lebih Baik
Ditinggalkan: Jika mempunyai kemampuan harta dan tidak mempunyai keinginan
berkahwin
• Lebih Baik
Berkahwin: Jika mempunyai kemampuan harta dan keinginan serta tidak sibuk
dengan ibadah yang lebih utama
• Wajib
Berkahwin: jika mempunyai keinginan yang dibimbangi membawa ke arah kemungkaran
dan mempunyai kemampuan harta untuk nafkah keluarga
Wanita
Yang Haram Dikahwini
• Haram Untuk
Selama-Lamanya
• Keturunan
• Persemendaan
• Penyusuan
• Haram Untuk
Sementara
• Menghimpunkan
dua adik-beradik
• Menghimpunkan
perempuan dan ibu saudaranya atau anak saudara perempuannya
• Lebih dari
empat orang isteri
• Wanita bukan
Islam dan bukan Ahli Kitab
• Isteri orang
• Wanita dalam
Iddah
• Bekas Isteri
yang diceraikan dengan talak tiga
Wanita
Yang Haram Dikahwini
• Keturunan
• Ibu dan nenek
ke atas
• anak perempuan
dan cucu ke bawah
• adik beradik
perempuan kandung, seibu dan sebapa
• anak saudara
perempuan dan ke bawah
•
ibu saudara (adik beradik ibu atau bapa dan ke
atas)
• Persemendaan
• Isteri bapa dan
ke atas
• Isteri anak dan
ke bawah
• Ibu mertua
• Anak isteri dan
ke bawah
• Penyusuan
• Ibu susuan (ibu
yang menyusukan) dan ke atas
• Adik beradik
perempuan susuan
• Anak saudara
perempuan susuan (anak susuan kpd adik beradik sendiri atau susuan)
• Ibu saudara
susuan (adik beradik susuan bapa dan ibu sendiri atau susuan)
• Anak susuan
(anak susuan isteri)
• Termasuk juga
di sini, pengharaman disebabkan persemendaan seperti ibu susuan isteri, anak
susuan isteri dari suami yang lain, bekas isteri bapa susuan dan bekas isteri
anak susuan
Poligami
·
Hukum asalnya adalah harus
tetapi ia berubah mengikut keadaan seseorang
- Sunat sekiranya seorang lelaki itu tidak
mencukupi baginya seorang isteri atau isterinya sakit dan tidak dapat
melahirkan anak serta dapat berlaku adil
- Makruh sekiranya syak untuk berlaku adil
dan tidak mempunyai keinginan untuk beristeri lebih
- Haram sekiranya pasti tidak dapat berlaku
adil disebabkan kemiskinan, lemah atau kecenderungan yang keterlaluan
terhadap seseorang isteri.
Keadilan
Dalam Poligami
• Persamaan dalam
aspek berikut:
• Nafkah
• Tempat tinggal
• Giliran
Bermalam
• Pergaulan
• Tanggungjawab
Keluarga
• Kecederungan
hati yang tidak membawa kepada ketidakadilan adalah dimaafkan
Alasan
Poligami
• Lelaki yang
mempunyai kecenderungan yang kuat terhadap wanita dan mempunyai isteri yang
dingin disebabkan fitrah atau sakit
• Peperangan yang
menyebabkan kematian ramai lelaki
• Isteri yang
disayangi tidak dapat melahirkan zuriat
• Membendung
gejala keruntuhan moral yang menyebabkan berleluasanya perzinaan
Pemilihan
Pasangan
• Beragama dan
berakhlak baik
• Keturunan yang
baik
• Mestilah bukan
keluarga yang dekat menurut satu pandangan, ia tidak berasaskan kepada dalil
yang kuat kerana Saidina Ali dan Fatimah merupakan keluarga Nabi yang dekat
• Kufu’ iaitu
mempunyai taraf yang sama dari sudut agama, pekerjaan dan kesihatan. Ia gugur
dengan persetujuan wali dan perempuan
• Anak dara dan
boleh melahirkan anak
Pertunangan
• Pertunangan
ialah menzahirkan hasrat untuk berkahwin dengan seorang perempuan kepada wali @
perempuan tersebut
• Hikmahnya
adalah supaya kedua belah pihak dapat saling mengenali sebagai persediaan untuk
melangsungkan perkahwinan
• Dibolehkan
menyatakan hasrat untuk berkahwin kepada wanita jika dia bukan isteri orang,
tidak berada dalam iddah dan bukan merupakan golongan yang haram dikahwini
• Diharamkan
menyatakan hasrat untuk berkahwin secara langsung jika wanita berada dalam
iddah
• Diharamkan
menyatakan hasrat untuk berkahwin jika wanita merupakan isteri orang, berada
dalam iddah raj’i @ termasuk dlm golongan yang haram dikahwini
• Diharamkan
bertunang dengan tunang orang lain
• Diharamkan
berdua-duaan di antara pasangan bertunang sebelum perkahwinan
Kesan
Pertunangan
• Ia adalah satu
janji untuk melangsungkan perkahwinan
• Pergaulan masih
terbatas kerana bukan lagi dianggap sebagai suami isteri
• Perempuan yang
telah bertunang, haram dipinang oleh orang lain
Ciri Perempuan
Bakal Tunang
• Beragama
• Sihat
• Anak dara
• Keluarga yang
beragama
• Keturunan yang
baik
• Cantik
• Tidak mempunyai
hubungan kekeluargaan
Perempuan
Yang Boleh Dipinang
• Bukan Dari
Golongan Yang Haram Dikahwini
• Tidak Berada
Dalam Iddah Kecuali Dalam Iddah Talak Wafat & Ba’in Dibolehkan Secara
Kiasan
• Belum Bertunang
Melihat
Bakal Tunang
• Diharuskan
seorang lelaki yang ingin mengahwini seorang perempuan untuk melihatnya
• Menurut jumhur:
bahagian yang boleh dilihat ialah muka dan dua tapak tangan
• Dilakukan
dengan tanpa pengetahuan perempuan bagi menjaga kehormatannya
Rukun
Perkahwinan: Sighah
• Ijab dari wali
perempuan dan Qabul dari pengantin lelaki
• Menggunakan
lafaz kahwin atau nikah
• Dilafazkan
perkataan kahwin atau nikah dalam ijab & qabul dengan jelas maksudnya
• Tidak
dipisahkan di antara ijab & qabul kecuali dengan kadar yang sedikit seperti
bernafas, bersin atau batuk
• Kekal kelayakan
untuk beraqad sehingga selesai qabul
• Mestilah
berkuatkuasa serta merta
• Tidak
dibataskan dengan tempoh tertentu
Rukun
Perkahwinan: Pengantin Perempuan
• Tidak mempunyai
halangan untuk berkahwin
• Mestilah
ditentukan samada dgn menyebut nama atau isyarat
• Tidak berada
dalam ihram haji atau umrah
Rukun
Perkahwinan: Pengantin Lelaki
• Mestilah halal dikahwini
oleh pengantin perempuan
• Mestilah
ditentukan samada dgn menyebut nama atau isyarat
• Tidak berada
dalam ihram haji @ umrah
Rukun
Perkahwinan: Wali
• Disyaratkan
bagi perempuan samada telah baligh @ belum, samada anak dara @ janda
• Anak dan cucu
lelaki tidak boleh menjadi wali kepada ibu @ nenek
Susunan
Wali
• Bapa
• Datuk sebelah
bapa (bapa kepada bapa)
• Adik-beradik
lelaki kandung (abang dan/atau adik lelaki seibu sebapa)
• Adik-beradik
lelaki kandung sebelah bapa (abang dan/atau adik lelaki sebapa)
• Anak saudara lelaki kandung (seibu sebapa)
• Anak saudara lelaki sebapa
• Bapa saudara kandung (seibu sebapa dengan bapa)
• Bapa saudara lelaki sebapa dengan bapa
• Sepupu lelaki dari bapa saudara kandung (Bapa saudara kandung =
seibu sebapa dengan bapa)
• Sepupu lelaki
dari bapa saudara sebapa dengan bapa
Syarat
Wali
• Islam
• Adil iaitu
tidak melakukan dosa besar, tidak berterusan melakukan dosa kecil dan tidak
melakukan perkara yang menjejaskan maruah
• Baligh
• Berakal
• Tiada masalah
penglihatan
• Bukan dari
golongan yang tidak boleh mentadbir harta
• Tidak berada
dalam keadaan ihram haji @ umrah
• Jika wali tidak
mempunyai syarat yang cukup, perwalian akan berpindah kepada yang berikutnya
kecuali jika wali sedang berihram, perwalian berpindah kepada pemerintah
Jenis-Jenis
Wali
• Wali Ijbar
iaitu bapa dan datuk sebelah bapa boleh mengahwinkan anak dara tanpa izin dan
kerelaannya dengan syarat tiada permusuhan yang nyata di antara anak gadis dan
walinya, bakal suami adalah setaraf (kufu’) dan berkemampuan untuk menyerahkan
mas kahwin. Walaupun begitu, memaksa anak dara berkahwin tanpa izinnya adalah
tidak afdhal
• Wali Ikhtiyar
iaitu semua wali yang dinyatakan termasuk bapa dan datuk sebelah bapa tidak
boleh mengahwinkan janda kecuali dengan keizinannya
Beberapa
Persoalan Mengenai Wali
• Jika wali
enggan mengahwinkan anak gadisnya yang telah baligh dan berakal dengan lelaki
yang sekufu yang menjadi pilihan anak gadisnya itu, perwalian akan berpindah
kepada pemerintah
• Jika jarak wali
adalah dua marhalah atau lebih, perwalian berpindah kepada pemerintah dan tidak
kepada wali lain. Jika kurang, pemerintah perlu mendapat izin wali terlebih
dahulu.
• Jika terdapat
beberapa orang wali yang setaraf, diutamakan wali yang lebih arif mengenai
perkahwinan > lebih warak > berumur. Jika terdapat percanggahan di antara
wali-wali yang setaraf, undian perlu dilakukan
• Wali mujbir
boleh mewakilkan orang lain untuk menjadi wali kepada anak daranya walaupun dia
tidak menentukan siapakah bakal pengantin lelaki. Perkahwinan tersebut sah jika
bakal suami adalah sekufu’.
Rukun
Perkahwinan: Dua Orang Saksi
-
Islam
-
Lelaki
-
Berakal dan Baligh
-
Adil walaupun secara zahir
-
Pendengaran dan Penglihatan
yang Baik
Perkahwinan
Orang Yang Memeluk Islam
• Jika kedua-dua
suami isteri masuk Islam, perkahwinan mereka kekal
• Jika suami
memeluk Islam dan isteri adalah ahli Kitab, perkahwinan mereka kekal
• Jika isteri
bukan ahli Kitab dan dia memeluk Islam ketika iddah, perkahwinan mereka kekal
• Jika isteri
tidak memeluk Islam dalam tempoh iddah, perkahwinan mereka terbatal
• Jika isteri
memeluk Islam, perkahwinan akan kekal jika suami turut serta selagi isteri
dalam iddah
Mahar /
Mas Kahwin
• Pemberian wajib
ke atas suami kepada isteri disebabkan aqad perkahwinan
• Wajib diberikan
setelah sempurna aqad perkahwinan samada dinyatakan dalam aqad @ tidak dan
samada telah dipersetujui untuk digugurkan
• Mahar menjadi
milik isteri seorang sahaja
• Tiada had
minimum @ maksimum bagi mahar samada dalam bentuk ain atau manfaat
• Boleh serahkan
selepas akad atau selepas berlaku persetubuhan
Beberapa
Persoalan Mengenai Mahar
• Mahar kekal
semuanya jika berlaku jima’ @ kematian suami @ isteri walaupun belum berlaku
jima’
• Mahar hanya
wajib diberikan separuh jika isteri diceraikan sebelum berlaku jima’
• Mahar boleh
gugur jika terjadi perceraian sebelum jima’ yang disebabkan oleh isteri seperti
fasakh disebabkan aib @ murtad
Mahar
Mithil
• Ia adalah mahar
yang diberikan berasaskan kepada perbandingan isteri dengan saudara perempuan
sebelah bapa mengikut adat
• Sifat isteri
juga termasuk dalam penentuan nilai mahar sebandingan seperti umur,
kebijasanaan, kecantikan dan lain-lain
Sebab
Wajib Mahar Mithil
• Berlaku jima’
setelah aqad yang rosak
• Mahar terbatal
disebabkan pertelingkahan suami isteri
• Mahar yang
dinyatakan adalah rosak seperti arak, tidak dimliki
• Menyatakan satu
mahar untuk dua isteri
• Jika mahar
untuk suami yang masih kecil lebih dari mahar mithil
• Pernikahan
kanak-kanak @ anak dara tanpa keizinan yang kurang dari mahar mithil
• Pernikahan
tanpa mahar
• Sebahagian
mahar disyaratkan menjadi milik orang lain
Hak
& Tanggungjawab Dalam Perkahwinan
• Halal
berseronok-seronok di antara suami isteri dengan cara yang tidak menyalahi
syariat
• Isteri wajib
mentaati suami, menyerah diri dan menjaga rumahtangga suami
• Suami wajib menyempurnakan
maskahwin isteri
• Suami wajib
memberi nafkah kepada isteri seperti makanan, minuman, tempat tinggal dan
pakaian
• Pembahagian
malam di antara isteri-isteri
• Nasab anak
sabit bagi suami
• Pewarisan harta
di antara suami isteri jika berlaku kematian
Sunat
Ketika Aqad Perkahwinan
• Khutbah sebelum
aqad perkahwinan
• Berdoa untuk
kesejahteraan pengantin
• Mengumumkan
perkahwinan & menzahirkan kegembiraan serta memukul gendang
Sunat
Ketika Aqad Perkahwinan
• Sunat muakkad
mengadakan kenduri perkahwinan
• Wajib menghadiri
undangan perkahwinan sekiranya
• Pengantin
adalah orang Islam
• Kenduri tidak
dikhususkan kepada orang kaya sahaja
• Undangan untuk
hari pertama
• Undangan adalah
bertujuan untuk merapatkan hubungan
• Pengantin bukan
orang yang zalim @ memakan harta haram
• Tiada
kemungkaran dalam majlis perkahwinan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.