SISTEM PENTADBIRAN ‘ABBASIYYAH
Khalifah Abu al-‘Abbas al-Saffah isytihar Kerajaan
‘Abbasiyyah ialah sebuah dawlah yang berdaulat.
Kerajaan ini melaksanakan konsep yang sama sebagaimana yang
dilakukan oleh Khulafa’ al-Rashidin.
Turut meminta bantuan ulama bagi membantu untuk mentadbir
kerajaan.
Ini sesuai dengan kempen yang dilaksanakan dalam gerakan
revolusi ‘Abbasiyyah.
Namun slogan ini nyata indah khabar dari rupa.
Khalifah lantik putera mahkota; monarki.
Perbezaan besar: Penghapusan konsep diskriminasi etnik yang
diamalkan Kerajaan Umawi sebelum ini.
Berjaya hidupkan Sunnah: Memberi hak sama rata kepada semua
golongan tanpa bezakan warna kulit.
Para khalifah juga bersedia untuk berbincang dengan para
ulama.
Para ulama boleh menegur segala tindakan kerajaan dengan
cara yang lebih responsif.
Gandingan kerajaan-rakyat perlu diperkukuh.
Jika keadilan tidak diberi perhatian, rakyat pasti akan
memberontak.
INSTITUSI AL-WIZARAH
Penubuhan al-wizarah merupakan satu perkembangan baru dalam
sejarah pemerintahan Islam.
Zaman Umawi: Khalifah bertanggungjawab atas semua perkara
secara langsung.
Wazir tidak pernah diwujudkan pada zaman Nabi, Khulafa’ dan
Umawi.
Institusi ini berasal dari Parsi.
Dipercayai orang pertama yang menjadi wazir ialah Abu
Salamah al-Khallal.
Gelaran rasmi: wazir Al Muhammad.
Al-Wizarah: Jentera kerajaan paling utama.
Jabatan ini diketuai oleh Wazir al-Wuzara’ (Perdana
Menteri).
Beliau dibantu oleh beberapa orang wazir.
Kedudukan Wazir al-Wuzara’ paling tinggi dan memiliki kuasa
paling besar.
Ia merupakan lidah rasmi kerajaan.
Ada kuasa untuk melantik dan memecat gabenor dan qadi
(hakim) wilayah.
Khalifah boleh berikan tumpuan kepada aspek lain seperti pembangunan
ekonomi dan sosial untuk kemajuan negara.
Urusan pentadbiran dilakukan oleh org lain.
JABATAN AL-HAJIB
Jawatan kedua penting selepas Wazir al-Wuzara’ (Perdana
Menteri).
Tugasnya ialah sebagai setiausaha dan pegawai protokol
kepada Khalifah.
Menjadi pengganti Khalifah untuk menyelesaikan masalah
rakyat.
Orang yang paling rapat dengan Khalifah.
Jawatan ini wujud semenjak zaman Umawi.
Diwujudkan oleh Khalifah ‘Abd al-Malik b. Marwan.
Ditugaskan untuk melancarkan urusan untuk berjumpa dengan
Khalifah.
PENUBUHAN AL-DAWAWIN
Diwan telah muncul semenjak zaman Khulafa’ di bawah
pemerintahan ‘Umar b. al-Khattab (r.a.).
‘Abbasiyyah telah mengembangkan jabatan ini secara lebih
meluas.
Antaranya seperti al-Jund, al-Kharaj, al-Rasa’il, al-Sawafi
dan al-Sirr.
Terdapat dua diwan yang terpenting dalam zaman ‘Abbasiyyah,
iaitu al-Jund dan al-Kharaj.
Jabatan pos (al-barid) misalnya, tidak berfungsi seumpama
pejabat pos hari ini.
DIWAN AL-JUND
Dikenali juga sebagai Jabatan Ketenteraan.
Bertanggungjawab dalam semua urusan ketenteraan negara.
Perlu untuk menyediakan keperluan asas untuk tentera.
Memberi latihan dan memilih anggota tentera baru.
Diwan ini diasas oleh ‘Umar b. al-Khattab.
Dimansukhkan pula oleh Mu’awiyah.
Khalifah Hisham b. ‘Abd al-Malik al-Umawi wujudkan semula
dengan perubahan.
Khalifah al-Mansur lakukan perubahan lagi.
Objektif diwan ini ialah mempertahankan negara daripada
ancaman dan serangan orang bukan Islam.
Ketua tentera perlu ingatkan anak buahnya tentang ganjaran
dunia dan akhirat.
Orang awam juga turut berkhidmat dalam tentera.
Mereka dikenali sebagai al-mutawwi‘in; termasuk Arab dan
‘ajam.
Mereka turut diberi ganjaran ibarat gaji.
‘Abbasiyyah perkemaskan dengan selaraskan bayaran gaji.
Mereka yang berdaftar sahaja boleh meperoleh pelarasan gaji.
Gaji yang dibayar adalah berdasarkan kategori; infantri,
berkuda.
Zaman Umawi, diwan ini eksklusif untuk orang Arab sahaja.
‘Abbasi membenarkan ‘ajam menganggotai diwan ini.
Gaji zaman Umawi lebih tinggi daripada zaman ‘Abbasi. Ini
kerana kemasukan yang ramai dan keadilan yang perlu diberikan.
Untuk tujuan keberkesanan, ‘Abbasiyyah telah menubuhkan satu
unit khas bagi matlamat perisikan.
Misal: Khalifah al-Rashid telah hantar perisik diseluruh
negara musuh. Contoh: ‘Abd Allah b. al-Sidi yang dihantar ke Byzantine.
Laporan para perisik ini memudahkan para geografi Muslim
untuk melakar peta.
‘Abbasiyyah berjaya mencipta peralatan perang yang canggih. Contoh:
Manjaniq, peluru, baju kalis api.
DIWAN AL-KHARAJ
Turut dikenali sebagai Jabatan Percukaian.
Mengutip segala hasil cukai tanah yang mengeluarkan hasil
pertanian.
Ia diketuai oleh seorang pegawai yang mempunyai kuasa untuk
melantik wakil bagi memungut cukai.
Kadar kharaj tidak sama antara satu kawasan dengan kawasan
yang lain.
Kharaj berperanan untuk memantapkan ekonomi negara. Diwujudkan
semenjak zaman Nabi (s.a.w.).
Mengalami perubahan; Khulafa’ dan Umawi.
KECEMERLANGAN BAGHDAD
Zaman keagungan ‘Abbasiyyah ialah pada masa pemerintahan
al-Rashid dan al-Ma’mun.
Antara sumbangan utama kecemerlangan ini ialah kemantapan
aspek ketenteraan.
Ini dibantu pula dengan kekentalan aspek perbendaharaan
negara.
Jika tiada gabungan kedua-dua aspek ini, sukar untuk
‘Abbasiyyah mengecapi kecemerlangan.
Zaman ini dikenali oleh Barat sebagai the golden age of
Islam.
RUMUSAN
Kerajaan ‘Abbasiyyah mengecapi aspek kecemerlangan dalam
pentadbiran.
Ini dapat dilihat pada:
–Penubuhan Institusi al-Wizarah.
–Pengwujudan Jabatan al-Hajib.
–Pemantapan al-Dawawin.
Diwan al-Jund dan diwan al-kharaj diberi perhatian kerana ia
dapat menjamin pembangunan negara.
Kecemerlangan aspek pentadbiran turut menyumbang kepada
kecemerlangan kota Baghdad dan ‘Abbasiyyah sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.