Ulama Benteng

Ulama Benteng

Jumaat, 7 Februari 2020

Gerakan Islah dan Tajdid


Definisi Islah dan Tajdid

Islah:
-kalimah Islah berasal daripada kata kerja aslaha yuslihu islah.
-membawa maksud yang sama dari segi bahasa mahupun istilah.

Makna Islah:
- penyelesaian perbalahan dengan baik atau jalan damai.
- diertikan juga sebagai “membetulkan”.

Dalam bahasa Inggeris:
-restoration, reparation, improvement, betterment, correction, reconstruction, renovation, reformation dan reform.

Oleh itu, ia digunakan dengan meluas yang membawa pelbagai maksud termasuk perdamaian, pembaikan dan pembaharuan dari aspek sosial, ekonomi dan politik.

Tajdid:
- perkataan ini berasal daripada kata kerja jaddada yujaddidu tajdid.
- diterjemahkan ke bahasa Malaysia sebagai memperbaharui sesuatu.

Dari segi bahasa:
-membaharui

Dari segi istilah:
-Tajdid bermaksud pembaharuan dalam agama. Sementara pelakunya dikenali sebagai Mujaddid.

Pembaharuan dalam agama bermaksud membaharui kefahaman dan kesedaran beragama terhadap bentuk pemikiran dan tindakan.
Dianggap sebagai satu reaksi pemulihan agama daripada penyakit dalaman dan luaran yang menyesatkan ummah dari jalan kebenaran.

Menurut al-Maududi:
Tajdid merupakan usaha untuk memurnikan Islam dari noda-noda jahiliyyah. Kemudian, berjuang sekuat tenaga dan ikhlas untuk menghidupkan Islam
Tajdid juga ditafsirkan sebagai usaha menghidupkan kembali sunnah Rasulullah (s.a.w) yang ditenggelami oleh bida‟ah ciptaan manusia.
Oleh itu, tajdid juga disamaertikan dengan ihya‟ iaitu menghidupkan kembali ajaran Islam.

Tujuan dan Kepentingan

Tajdid dan Islah mampu membendung pengaruh asing terus menular dalam kehidupan umat Islam.
Dapat menjamin kemurnian ajaran Islam dari pengaruh dan ancaman asing.
Ia juga dijadikan sebagai proses peneguhan kembali aspek keyakinan dan kefahaman terhadap ajaran agama yang mula dilupai dan ditinggalkan akibat perubahan zaman.
Perlaksanaan tajdid juga penting bagi merubah masyarakat secara total yang berteraskan aqidah.
Perlaksanaannya dalam 2 bentuk:
-Pertama: Harakah Islamiyyah yang kukuh dan kuat.
-Kedua: Penyediaan strategi dan program perubahan yang teratur dan terancang.

Ciri-ciri Seorang Mujaddid
Hati yang bersih
Berpandangan jauh
Berfikiran luas & tidak jumud
Berkemampuan luar biasa
Memiliki daya pemikiran kuat
Tabah & tahan dalam menghadapi tentangan zaman
Berbakat melakukan ijtihad & menghasilkan kerja dalam lapangan pembangunan
Meyakini & memahami sepenuhnya ajaran islam
Pandangan, kefahaman & perasaannya mencerminkan seorang muslim hakiki
Mampu membezakan antara islam & jahiliyyah (Maududi, 1967: 42)



Para Mujaddid dan Gerakan Tajdid

Sepanjang sejarah beberapa tokoh Tajdid & Islah telah dikenal pasti.
Tokoh mujaddid pertama: Khalifah ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz (61-101H)
Diikuti Hasan al-Basri (21-110H),

Para imam mazhab 4:
·       Abu Hanifah (w.150H),
·       Malik b. Anas (w.179H),
·       al-Shafi’I (w.204H)
·       dan Ahmad b. Hanbal (164-241H/780-855M).
Seterusnya diikuti oleh Abu al-Hasan al-Ash’ari (260-324H),
Imam al-Ghazali (450-505/1058-1111M),
al-Shaykh ‘Abd. Al-Qadir al-Jilani (470-561H),
Ibn al-Jawzi (508-597H),
Salahuddin al-Ayyubi (w.589H),
‘Izzuddin b. ‘Abd. al-Salam (w.660H),
Jalaluddin al-Rumi (604-672H),
Ibn Taymiyah (661-728H/1262-1317M),
Shaykh Ahmad Sirhind (975-1034H/1563-1624M),
Shah Waliyullah al-Dihlawi (1114-1206H/1703-1763M)

Pada zaman moden pula, tokoh-tokohnya adalah:
Jamaluddin al-Afghani (1838-1897M),
Muhammad ‘Abduh (1849-1905M),
Diikuti oleh Hassan al-Banna (1906-1949M) gerakan Ikhwanul Muslimin
Bediuzzaman Said Nursi (1290-1379H/1873-1960M) Jamaah al-Nur
Abu A’la al-Mawdudi (1903-1979M) Gerakan Jamiyat al-Islam

Umar Abd. Aziz


Berpengalaman sebagai gabenor di Madinah & merupakan pakar dalam ilmu Hadis dan Fiqh serta menjadi salah seorang tokoh ijtihad dan ahli Hadis.
Aspek tajdid yang dilakukan oleh beliau lebih menjurus dalam bidang politik & pemerintahan.
Setelah selesai perlantikan beliau sebagai khalifah berdasarkan pemilihan rakyat, maka bermulalah era untuk mengislahkan penyelewangan kuasa yang dilakukan oleh khulafa’ Bani Umayyah sebelum ini.

Antara pengislahan yang dilakukan oleh beliau adalah:
i)                    Membaiki pengabaian terhadap sistem syura. Penegakan sistem beraja, pemerintahan yang sombong, zalim, sistem kehakiman duniawi & penyelewengan kuasa dihentikan.
ii)                   Pengurusan perbendaharaan negara diperbaiki – menghapuskan cukai yang tidak Islami & menyusun semula system pungutan zakat & cukai secara adil.
iii)                 Mengembalikan semula pegangan umat Islam kepada syariat Islam. Unsur—unsur Jahiliyyah, khurafat & bid’ah digantikan dengan cara hidup Islam, menggalakkan ulama’ membuat pengkajian dalam bidang al-Quran, Hadis & Fiqh serta pembukuan hadis. Hasilnya: bermula Gerakan intelektual & melahirkan tokoh-tokoh cendiakawan yang agung seperti Imam mazhab yang empat.
iv)                 Konsep dan amalan futuhat (pembukaan negeri) yang terpesong dari matlamat asal diperbaiki. Gerakan ketenteraan dihentikan dan digantikan dengan gerakan da’wah dan Islamisasi. Tentera dipanggil pulang dan tempatnya digantikan oleh ulama’ & fuqaha bagi menyebar dan menjelaskan Islam di kawasan yang sudah dibuka seperti di Afrika Utara.

Ringkasnya: beliau layak digelar mujaddid kerana usahanya memurnikan ajaran & amalan Islam seperti yang diamalkan oleh Rasulullah (s.a.w) & para sahabat Baginda.


Imam Mazhab Empat

Masalah utama yang dihadapi oleh umat Islam sekitar abad ke-2H ialah berkaitan dengan persoalan fiqh & syariat Islam. Maka kelahiran imam berempat tepat pada masanya & berfungsi menyelesaikan masalah ini. Sumbangan besar Gerakan tajdid mereka ialah:
i)                    Menyediakan panduan yang lengkap mengenai syariat Islam berpandukan al-Quran & Hadis. Hasilnya umat Islam dapat mengetahui & mengamalkan syariat Islam dengan lengkap & selamat dari membuat kesilapan dalam tafsiran & kefahaman tentang perundangan Islam.
ii)                   Khususnya al-Shafi’I mengeluarkan kaedah-kaedah yang lengkap & menyeluruh dalam mengeluarkan hokum yang dikenali sebagai Usul Fiqh – dapat dijadikan asas pembelajaran fiqh bagi umat Islam yang melahirkan ratusan imam & mujtahid.
iii)                 Pembukuan perundangan Islam telah berhasil-digunakan oleh masyarakat Islam dari generasi ke generasi sejak dulu hingga kini.
Imam al-Ghazali



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...