Definisi
Islah dan Tajdid
Islah:
-kalimah
Islah berasal daripada kata kerja aslaha yuslihu islah.
-membawa
maksud yang sama dari segi bahasa mahupun istilah.
Makna
Islah:
- penyelesaian
perbalahan dengan baik atau jalan damai.
- diertikan
juga sebagai “membetulkan”.
Dalam
bahasa Inggeris:
-restoration,
reparation, improvement, betterment, correction, reconstruction, renovation,
reformation dan reform.
Oleh itu,
ia digunakan dengan meluas yang membawa pelbagai maksud termasuk perdamaian,
pembaikan dan pembaharuan dari aspek sosial, ekonomi dan politik.
Tajdid:
- perkataan
ini berasal daripada kata kerja jaddada yujaddidu tajdid.
- diterjemahkan
ke bahasa Malaysia sebagai memperbaharui sesuatu.
Dari
segi bahasa:
-membaharui
Dari
segi istilah:
-Tajdid
bermaksud pembaharuan dalam agama. Sementara pelakunya dikenali sebagai
Mujaddid.
Pembaharuan
dalam agama bermaksud membaharui kefahaman dan kesedaran beragama terhadap
bentuk pemikiran dan tindakan.
Dianggap
sebagai satu reaksi pemulihan agama daripada penyakit dalaman dan luaran yang
menyesatkan ummah dari jalan kebenaran.
Menurut
al-Maududi:
Tajdid
merupakan usaha untuk memurnikan Islam dari noda-noda jahiliyyah. Kemudian,
berjuang sekuat tenaga dan ikhlas untuk menghidupkan Islam
Tajdid juga
ditafsirkan sebagai usaha menghidupkan kembali sunnah Rasulullah (s.a.w) yang
ditenggelami oleh bida‟ah ciptaan manusia.
Oleh itu,
tajdid juga disamaertikan dengan ihya‟ iaitu menghidupkan kembali ajaran Islam.
Tujuan
dan Kepentingan
Tajdid dan Islah
mampu membendung pengaruh asing terus menular dalam kehidupan umat Islam.
Dapat menjamin
kemurnian ajaran Islam dari pengaruh dan ancaman asing.
Ia juga dijadikan
sebagai proses peneguhan kembali aspek keyakinan dan kefahaman terhadap ajaran agama
yang mula dilupai dan ditinggalkan akibat perubahan zaman.
Perlaksanaan
tajdid juga penting bagi merubah masyarakat secara total yang berteraskan
aqidah.
Perlaksanaannya
dalam 2 bentuk:
-Pertama:
Harakah Islamiyyah yang kukuh dan kuat.
-Kedua:
Penyediaan strategi dan program perubahan yang teratur dan terancang.
Ciri-ciri
Seorang Mujaddid
Hati yang
bersih
Berpandangan
jauh
Berfikiran
luas & tidak jumud
Berkemampuan
luar biasa
Memiliki
daya pemikiran kuat
Tabah &
tahan dalam menghadapi tentangan zaman
Berbakat
melakukan ijtihad & menghasilkan kerja dalam lapangan pembangunan
Meyakini
& memahami sepenuhnya ajaran islam
Pandangan,
kefahaman & perasaannya mencerminkan seorang muslim hakiki
Mampu
membezakan antara islam & jahiliyyah (Maududi, 1967: 42)
Para
Mujaddid dan Gerakan Tajdid
Sepanjang sejarah
beberapa tokoh Tajdid & Islah telah dikenal pasti.
Tokoh mujaddid
pertama: Khalifah ‘Umar b. ‘Abd al-‘Aziz (61-101H)
Diikuti Hasan
al-Basri (21-110H),
Para imam mazhab 4:
Para imam mazhab 4:
· Abu Hanifah
(w.150H),
· Malik b. Anas
(w.179H),
· al-Shafi’I
(w.204H)
· dan Ahmad b.
Hanbal (164-241H/780-855M).
Seterusnya diikuti
oleh Abu al-Hasan al-Ash’ari (260-324H),
Imam al-Ghazali
(450-505/1058-1111M),
al-Shaykh ‘Abd.
Al-Qadir al-Jilani (470-561H),
Ibn al-Jawzi
(508-597H),
Salahuddin al-Ayyubi
(w.589H),
‘Izzuddin b.
‘Abd. al-Salam (w.660H),
Jalaluddin al-Rumi
(604-672H),
Ibn Taymiyah
(661-728H/1262-1317M),
Shaykh Ahmad
Sirhind (975-1034H/1563-1624M),
Shah Waliyullah
al-Dihlawi (1114-1206H/1703-1763M)
Pada zaman moden
pula, tokoh-tokohnya adalah:
Jamaluddin al-Afghani
(1838-1897M),
Muhammad ‘Abduh
(1849-1905M),
Diikuti oleh
Hassan al-Banna (1906-1949M) gerakan Ikhwanul Muslimin
Bediuzzaman
Said Nursi (1290-1379H/1873-1960M) Jamaah al-Nur
Abu A’la al-Mawdudi
(1903-1979M) Gerakan Jamiyat al-Islam
Umar
Abd. Aziz
Berpengalaman sebagai gabenor di Madinah & merupakan pakar dalam ilmu Hadis dan Fiqh serta menjadi salah seorang tokoh ijtihad dan ahli Hadis.
Aspek tajdid
yang dilakukan oleh beliau lebih menjurus dalam bidang politik & pemerintahan.
Setelah selesai
perlantikan beliau sebagai khalifah berdasarkan pemilihan rakyat, maka bermulalah
era untuk mengislahkan penyelewangan kuasa yang dilakukan oleh khulafa’ Bani Umayyah
sebelum ini.
Antara pengislahan
yang dilakukan oleh beliau adalah:
i)
Membaiki pengabaian terhadap sistem syura. Penegakan
sistem beraja, pemerintahan yang sombong, zalim, sistem kehakiman duniawi &
penyelewengan kuasa dihentikan.
ii)
Pengurusan perbendaharaan negara diperbaiki – menghapuskan
cukai yang tidak Islami & menyusun semula system pungutan zakat & cukai
secara adil.
iii)
Mengembalikan semula pegangan umat Islam kepada
syariat Islam. Unsur—unsur Jahiliyyah, khurafat & bid’ah digantikan dengan cara
hidup Islam, menggalakkan ulama’ membuat pengkajian dalam bidang al-Quran, Hadis
& Fiqh serta pembukuan hadis. Hasilnya: bermula Gerakan intelektual & melahirkan
tokoh-tokoh cendiakawan yang agung seperti Imam mazhab yang empat.
iv)
Konsep dan amalan futuhat (pembukaan negeri) yang
terpesong dari matlamat asal diperbaiki. Gerakan ketenteraan dihentikan dan
digantikan dengan gerakan da’wah dan Islamisasi. Tentera dipanggil pulang dan tempatnya
digantikan oleh ulama’ & fuqaha bagi menyebar dan menjelaskan Islam di kawasan
yang sudah dibuka seperti di Afrika Utara.
Ringkasnya:
beliau layak digelar mujaddid kerana usahanya memurnikan ajaran & amalan
Islam seperti yang diamalkan oleh Rasulullah (s.a.w) & para sahabat Baginda.
Imam Mazhab
Empat
Masalah utama
yang dihadapi oleh umat Islam sekitar abad ke-2H ialah berkaitan dengan persoalan
fiqh & syariat Islam. Maka kelahiran imam berempat tepat pada masanya &
berfungsi menyelesaikan masalah ini. Sumbangan besar Gerakan tajdid mereka ialah:
i)
Menyediakan panduan yang lengkap mengenai syariat
Islam berpandukan al-Quran & Hadis. Hasilnya umat Islam dapat mengetahui &
mengamalkan syariat Islam dengan lengkap & selamat dari membuat kesilapan dalam
tafsiran & kefahaman tentang perundangan Islam.
ii)
Khususnya al-Shafi’I mengeluarkan kaedah-kaedah
yang lengkap & menyeluruh dalam mengeluarkan hokum yang dikenali sebagai Usul
Fiqh – dapat dijadikan asas pembelajaran fiqh bagi umat Islam yang melahirkan ratusan
imam & mujtahid.
iii)
Pembukuan perundangan Islam telah berhasil-digunakan
oleh masyarakat Islam dari generasi ke generasi sejak dulu hingga kini.
Imam al-Ghazali
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.