Ulama Benteng

Ulama Benteng

Sabtu, 21 November 2020

Beberapa Panduan Asas Kajian Master, PhD

Beberapa rangkuman panduan asas berkenaan kajian peringkat sarjana, PhD - hasil interaksi saya dengan pensyarah UKM


- wajar dalam bidang yang kita minat, memang minat, sebab keseronokan minat dapat bantu kita menikmati proses kajian nanti


- kajian perlu khusus, terperinci. berdasarkan kes yang nak dikaji (contoh kes vaksin), lihat apakah variables (contoh variables kes vaksin : apakah penerimaan, apakah penolakan, dan seumpamanya)


- memetik apa saranan Dr Mohd Daud Bakar, kajian peringkat PhD boleh digunakan sebagai latihan kepada kita sebagai penyelidik, disahkan bahawa kita kompeten. jadi tak semestinya perlu begitu besar bombastik tajuk kajian (membelah langit, memotong air).


- pesanan sebahagian pensyarah juga, antara masalah dalam tajuk kajian ialah terlalu idealistik umpamanya menyelesaikan masalah ummah (dalam skala begitu besar)


- apakah impak daripada kajian ini, sumbangannya? mengisi apa-apa kelompongan?


- dimaklumkan jumlah citation pada tahap PhD 600 dan ke atas


- keaslian kajian dan bacaan pengkaji terhadap citation yang dibaca , dimasukkan dalam teks thesis : perlu bersedia untuk dipertahankan, semasa ditanya oleh pemeriksa contohnya "dari mana kamu dapat dakwaan ini, apakah sumbernya, dan lain-lain"


daripada saya, Peminat Ilmu, dan ada hajat untuk cuba belajar pada tahap PhD dalam pengajian Islam (syariah) atas kapasiti separuh masa, bukan penyelidik sepenuh masa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...