Ulama Benteng

Ulama Benteng

Ahad, 28 Mac 2010

Ibtila' Perjuangan, Periksa Tahap Kesungguhan Kita


"Tiada jalan pintas buat perjuangan ini. -Apa pun situasi yang dihadapi, itulah realiti yang terpaksa diterima. Mengelak diri daripada mehnah dan ibtila' ialah satu tindakan negatif yang mengeluarkan kita dari paksi perjuangan ini.

Mencari jalan pintas untuk menggapai kemenangan ( tanpa melalui halangan dan rintangan) bukan sahaja gagal tetapi salah menurut disiplin perjuangan Islam."

-dipetik daripada kitab Fiqh Al-Haraki, Jihad Fi Sabilillah, oleh Ustaz Nasrudin Hj. Hassan At-Tantawi.

Boleh sahaja kita qiaskan perkara ini dalam setiap aspek kehidupan, lebih-lebih lagi kepada para pelajar yang digalaskan amanah kepada mereka untuk menguasai ilmu fardhu kifayah umat Islam ( namun hukum ini telah jatuh fardhu 'ain kepada mereka setelah bidang ilmu tersebut dipilih).

Dunia tasawuf Islam mengajarkan bahawa sunnatullah ialah kesusahan sebelum kesenangan, ataupun kesenangan selepas kesusahan. Kesenangan selepas kesusahan ialah kesenangan yang sangat manis rasanya, serta sangat tinggi kualitinya.

Ujian ALLAH Adalah Untuk Mengetahui Kebenaran Keadaan dan Kesabaran.

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ

"Dan sesungguhnya Kami benar-benar akan menguji kamu agar Kami mengetahui orang-orang yang berjihad dan bersabar di antara kamu; dan agar Kami menyatakan (baik buruknya) hal ehwalmu."

Surah Muhammad, 47: 31

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...