Ulama Benteng

Ulama Benteng

Khamis, 4 Mac 2010

Jalan Pengabdian


Waktu sujud adalah antara ketika bagi seseorang hamba yang paling hampir kepada Allah. Banyakkanlah berdoa ketika bersujud. Teruslah meniti jalan pengabdian, kelak akan kita sampai ke destinasinya.





Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Ya Allah ajarkan kepada kami 'ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada 'ilmu yang Kau ajarkan.



Tersebut dalam hadits Qudsi yang demikian bunyinya:


"Allah telah mewahyukan kepada seorang Nabi di antara para Nabi-Nya: Bahawa katakanlah kepada si Anu yang 'Abid itu: "Adapun zuhudmu terhadap dunia, maka itu akan mempercepat ketenangan jiwa, dan adapun engkau memutuskan kehidupan engkau sama sekali untuk mendekatkan diri kepada-Ku, maka itu pun suatu hal yang melampaui pula; maka adakah engkau menunaikan kewajipan yang telah Aku pikulkan di atas pundakmu?"

Maka menjawablah sang Abid: "Ya Tuhanku! Apakah gerangan kewajipan itu? Tuhan berfirman: "Sudahkah engkau memusuhi musuh-Ku dan mengangkat wali-Ku selaku pemimpin pada jalan-Ku?"


(Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim dalam Al-Hidayah, Al-Khathib Al-Bagdadi dalam Tarikh Baghdad, terjemahan Muhammad bin Al-Wardi Az-Zahid daripada Ibnu Mas'ud)

Pernah Tuan Guru Ustaz Ahmad Fahmi Zamzam Al-Banjari An-Nadwi Al-Maliki hafizahullah mengajarkan kepada kita dalam sebuah kuliah beliau bahawa pada suatu ketika Nabi Muhammad s.a.w. ada menyatakan kepada para sahabatnya bahawa mereka lebih baik berada dalam keadaan tidak mewah berbanding keadaan mewah, di mana mereka bersenang-senang dalam kekayaan harta.


Orang-orang soleh, mereka lebih memilih ujian kesusahan daripada ujian kesenangan. Bukankah ramai orang yang gagal apabila mereka diuji dengan kemewahan dan kesenangan?

Bukankah orang-orang yang miskin memasuki syurga jauh lebih awal daripada orang-orang kaya?




Hadits yang dimuatkan di atas merujuk kepada buku Taman Syurga Idaman, Himpunan Hadith-hadith Qudsi susunan Ustaz Rosli Hj. Ibrahim, terbitan Jasmin Enterprise.



Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami. Tetapkan kami ikhlas dalam mentaati-Mu.Selamat dan sejahterakanlah perjalanan kami menuju-Mu. Matikanlah kami dalam menyebut kalimah tauhid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...