Ulama Benteng

Ulama Benteng

Ahad, 7 Mac 2010

Tahun Kedua Pengajian Universiti

Antara gambar pemandangan bagi kawasan Universiti Adelaide, Australia.




Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,

Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Ya Allah ajarkan kepada kami 'ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada 'ilmu yang Kau ajarkan.

Langkah ke Hadapan

Syukur kepada Allah atas kesempatan yang dikurniakan ini. Saya sudah masuk ke tahun dua universiti. Rasa sudah tidak lama lagi untuk tamat alam belajar secara rasmi pada penghujung tahun depan.

Utamakan Akademik

Kecemerlangan akademik sewajarnya dijadikan keutamaan, insya Allah dengan niat ikhlas untuk Allah. Saya mengajak diri saya sendiri dan para pembaca untuk kita bermuhasabah melihat sejauh manakah pencapaian kita setakat ini, dan pasti insya Allah kita mampu mempertingkatkannya!

Akademik Cemerlang Ada Harganya Tersendiri

Maksud saya, kecemerlangan perlukan kesungguhan ikhtiar kita sendiri. Mustahil jika mahu cemerlang, kita sekadar duduk diam.

Lebih Banyak "Field Trip"

Inilah "nature" bidang geologi. Kini setiap cuti ada seminggu field trip di bumi Australia. Praktikal kursus geologi pun makin berat dan ada lapan jam seminggu. Allahu Allah, saya motivasikan diri, semua masa yang digunakannya adalah untuk belajar ilmu milik-Nya serta lebih mengukuhkan ma'rifatullah. Moga-moga jika 10 jam saya belajar tak kira macam mana, 10 jam dikira amalan soleh.


Sama-sama kita berdoa agar setiap detik kita di dunia ini dinilai sebagai amalan soleh. Kenapa?
Sebab tempoh di dunia ini terlalu sementara. Kita tak mahu nanti di sana kita menyesal kerana tiada bekalan amal yang dibawa. Moga Allah mudahkan semua urusan.


Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami. Tetapkan kami ikhlas dalam mentaati-Mu.Selamat dan sejahterakanlah perjalanan kami menuju-Mu. Matikanlah kami dalam menyebut kalimah tauhid.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Insya ALLAH, komentar ada dihargai demi menyuburkan budaya ilmu.

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Berpegangteguhlah dengan institusi Ahlus Sunnah Wal Jama'ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...